Je zou kunnen zeggen dat Mahindra de smaak te pakken heeft, want in 2010 nam het bedrijf al het Zuid-Koreaanse automerk Ssangyong over. Daarnaast is men voor 51 procent eigenaar van de scooter plus motorfietsafdeling van Peugeot.

Mahindra hoopt met Pininfarina als dochter het design van haar auto’s naar een hoger (lees: Westers) niveau te kunnen tillen. Volgens de Indiase onderneming blijft het Italiaanse designbureau compleet onafhankelijk, dus ook andere merken kunnen blijven aankloppen voor stylingadviezen.

Mahindra is van plan om het Italiaanse bedrijf een kapitaalinjectie van 150 miljoen euro te geven. Daarmee kunnen de schulden worden herfinanciert en komt er vers geld (20 miljoen euro) beschikbaar voor investeringen in het 85 jaar oude designhuis. Pininfarina laat weten dat het bedrijf in Milaan beursgenoteerd zal blijven.

Het verwerven van een controlerend belang in Pininfarina past in de strategie van Mahindra om een internationale speler in de autobranche te worden. Eerder was het bedrijf ook in de race voor de overname van Saab. Mahindra en Pininfarina zijn geen onbekenden van elkaar. De 2 bedrijven werken al geruime tijd samen. Zo verzorgde het Italiaanse ontwerphuis het design van enkele Mahindra modellen. De Indiërs willen de Italiaanse identiteit met zorg bewaken, maar tillen het naar eigen zeggen ‘naar een mondiaal plan’.

Pininfarina, opgericht in 1930, schreef autogeschiedenis met het ontwerpen en/of produceren van modellen als de Lancia Montecarlo (zie onderstaande afbeelding), Ferrari 250 GT, Fiat 124 Spider en de Peugeot 406 Coupé. Na de decenniumwisseling werden de opdrachten schaarser en probeerde men met modellen als de Mitsubishi Colt CZC de schoorsteen rokende te houden. Dat lukt onvoldoende, met als gevolg dat Pininfarina in de afgelopen 11 jaar 10 keer verlies leed. Drie jaar geleden werd met de productie van auto’s gestopt. Bron: Autointernationaal

L