VW begint aanpak dieselgate

De klanten zijn geïnformeerd, de uitvoering begint. Dat zet Volkswagen boven een verklaring over het NOX-issue, beter bekend als het ‘sjoemelschandaal’ of ‘dieselgate’.

De Volkswagen Groep kan verder nu de Duitse autoriteiten na uitgebreid onderzoek de voorgestelde maatregelen voor de problemen rond de stikstof-emissie van dieselauto’s hebben goedgekeurd. De bezitters van de betrokken auto’s – die met EA189 serie 1.2, 1.6 en 2.0 motoren – krijgen binnenkort nadere informatie over de volgende stappen. VW vraagt haar klanten daarbij op de schriftelijke informatie te wachten voordat ze contact opnemen met de importeur of dealer. Zoals eerder aangekondigd, zal het enorme terugroep- en herstelproject begin 2016 van start gaan. "Bij het ontwikkelen van de technische maatregelen heeft het vinden van klantvriendelijke oplossingen een belangrijke rol gespeeld."

Technisch gesproken krijgen alle betrokken modellen een software update. Dat kan in hooguit een half uur geregeld worden. Bij de 1.6 liter motoren wordt bovendien een zogenaamde ‘flow rectifier’ aangebracht. Dat betekent dat er nog eens een half uur extra nodig is, legt VW uit. "Eén ding is zeker, de auto’s blijven technisch veilig en geschikt om mee te rijden. Ze kunnen daarom zonder enige beperking gebruikt worden," voegt VW er voor de duidelijkheid aan toe.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

VW begint aanpak dieselgate - Automobielmanagement.nl

VW begint aanpak dieselgate

De klanten zijn geïnformeerd, de uitvoering begint. Dat zet Volkswagen boven een verklaring over het NOX-issue, beter bekend als het ‘sjoemelschandaal’ of ‘dieselgate’.

De Volkswagen Groep kan verder nu de Duitse autoriteiten na uitgebreid onderzoek de voorgestelde maatregelen voor de problemen rond de stikstof-emissie van dieselauto’s hebben goedgekeurd. De bezitters van de betrokken auto’s – die met EA189 serie 1.2, 1.6 en 2.0 motoren – krijgen binnenkort nadere informatie over de volgende stappen. VW vraagt haar klanten daarbij op de schriftelijke informatie te wachten voordat ze contact opnemen met de importeur of dealer. Zoals eerder aangekondigd, zal het enorme terugroep- en herstelproject begin 2016 van start gaan. "Bij het ontwikkelen van de technische maatregelen heeft het vinden van klantvriendelijke oplossingen een belangrijke rol gespeeld."

Technisch gesproken krijgen alle betrokken modellen een software update. Dat kan in hooguit een half uur geregeld worden. Bij de 1.6 liter motoren wordt bovendien een zogenaamde ‘flow rectifier’ aangebracht. Dat betekent dat er nog eens een half uur extra nodig is, legt VW uit. "Eén ding is zeker, de auto’s blijven technisch veilig en geschikt om mee te rijden. Ze kunnen daarom zonder enige beperking gebruikt worden," voegt VW er voor de duidelijkheid aan toe.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding