Dat De Meo de succesformule van Audi toe wil gaan passen op Seat is niet verwonderlijk. Hij was eerder verkoop- en marketingdirecteur van het merk met de 4 ringen. Sinds 1 november zit hij achter het stuur bij het Spaanse label. De Meo stelt dat ‘zijn’ merk te maken heeft met een "historische kans" omdat de crisis bij Volkswagen zal leiden tot een hervorming van het beslissingssysteem van de onderneming met als gevolg een minder sterke hiërarchische structuur.

De Meo heeft er dus vertrouwen in dat Seat zich in de toekomst meer dan ooit zal kunnen ontplooien en uit de schaduw van Volkswagen (en Seat) uit zal komen. Hij hoopt onder andere de specialist op het gebied van infotainment te worden, een terrein waar de ontwikkelingen zich snel opvolgen. "Ik heb al een paar ideeën", zo verklaarde hij, maar hij voegde er wel aan toe dat "nog slechts op ideeën gaat".

Het zal daarom nog een aantal jaar duren voordat het beleid van De Meo zichtbaar wordt. Hij heeft de erfernis van zijn voorganger, Jürgen Stackmann, overgenomen en die heeft het licht op groen gezet voor de ontwikkeling van meerdere SUV modellen. De verbreding van het gamma moet er tot leiden dat Seat actief kan worden op 80 procent van de automarkt in plaats van 50 procent nu. Daardoor is het Spaanse merk op mondiaal niveau vrijwel onzichtbaar. Zelfs in Europa valt het merk in de B categorie. "Het wachten is nu op modellen waarmee wij binnen segmenten een vooraanstaande positie kunnen veroveren". Met de Ibiza en Leon lukt dat tot nu toe nog niet echt, maar misschien in één van de toekomstige SUV modellen wél een schot in de roos.

De Meo heeft de komende 3 jaar zijn handen vol met het succesvol lanceren van de modellen die nu in ontwikkeling zijn. Hij heeft echter tegelijkertijd heel duidelijk de ambitie om Seat een uniek imago te geven binnen het Volkswagen concern. De Meo was tot zijn overstap in 2009 bij Fiat verantwoordelijk voor o.a. Alfa Romeo. Dit merk dient echter niet als inspiratie. "Mijn taak is een eigen formule vinden. Ik heb die nog niet gevonden, maar ben dat wel van plan".

Misschien gaat Seat dus in de toekomst modellen bieden met de technologie van Audi, voor de prijs van een Skoda. Is dat een onmogelijke combinatie? Ach, als je al van te voren in termen van beperkingen gaat denken, dan wordt het nooit wat. De Meo kijkt in ieder geval met een frisse blik naar Seat en lijkt eerzuchtig genoeg om alles uit de (componenten)kast te halen.

Bron: Autointernationaal