Volkswagen wil niet meer de grootste zijn

De Volkswagen Groep streeft er niet langer naar om de grootste autobouwer ter wereld te worden en de huidige koploper Toyota voorbij te streven.

"Die focus op aantallen verkochte auto’s en steeds weer nieuwe verkooprecords heeft volgens mij weinig zin. De afzet blijft in de toekomst zeker een rol spelen maar ik zal zeker niet de omvang alleen als doel om na te streven neerzetten," zegt topman Matthias Müller in een interview met Wirtschaftswoche.

In 2018 de grootste autofabrikant ter wereld zijn was een expliciet doel van Müllers voorganger Martin Winterkorn. Maar in de nasleep van het dieselschandaal schuift zijn opvolger dat nu aan de kant. "Of we nu nummer één, nummer twee of nummer drie zijn, dat maakt mij niet uit. We willen onze vooraanstaande positie in de branche niet opgeven maar gaan dat op een andere manier definieren."

De topman van de VW groep kondigt ook aan dat de VW-merken op de komende Autosalon van Geneve met wat minder tromgerommel aanwezig zullen zijn dan in voorafgaande jaren. "Een beetje meer deemoed en bescheidenheid zal ons goed staan. Tegelijk bespaart ons dat veel geld, een paar miljoen euro per expositie. Met vier of vijf van dergelijke tentoonstellingen per jaar loopt dat aardig op."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Volkswagen wil niet meer de grootste zijn - Automobielmanagement.nl

Volkswagen wil niet meer de grootste zijn

De Volkswagen Groep streeft er niet langer naar om de grootste autobouwer ter wereld te worden en de huidige koploper Toyota voorbij te streven.

"Die focus op aantallen verkochte auto’s en steeds weer nieuwe verkooprecords heeft volgens mij weinig zin. De afzet blijft in de toekomst zeker een rol spelen maar ik zal zeker niet de omvang alleen als doel om na te streven neerzetten," zegt topman Matthias Müller in een interview met Wirtschaftswoche.

In 2018 de grootste autofabrikant ter wereld zijn was een expliciet doel van Müllers voorganger Martin Winterkorn. Maar in de nasleep van het dieselschandaal schuift zijn opvolger dat nu aan de kant. "Of we nu nummer één, nummer twee of nummer drie zijn, dat maakt mij niet uit. We willen onze vooraanstaande positie in de branche niet opgeven maar gaan dat op een andere manier definieren."

De topman van de VW groep kondigt ook aan dat de VW-merken op de komende Autosalon van Geneve met wat minder tromgerommel aanwezig zullen zijn dan in voorafgaande jaren. "Een beetje meer deemoed en bescheidenheid zal ons goed staan. Tegelijk bespaart ons dat veel geld, een paar miljoen euro per expositie. Met vier of vijf van dergelijke tentoonstellingen per jaar loopt dat aardig op."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding