Dit volgt op de fase waarin het Chinees-Zweedse bedrijf de volgende stap in zijn reorganisatie bereikt nadat het een nieuw platform ontwikkelde om nieuwe premiummodellen op de markt te (gaan) brengen. Deze actie op de kapitaalmarkt zou een prelude kunnen zijn van een debuut op de aandelenbeurs, volgens kringen rond de autofabrikant. "Het is voor ons belangrijk , denk ik, dat we het bedrijf moeten verbeteren en dat we het moeten leiden alsof het beursgenoteerd is", aldus de ceo Hakan Samuelsson. "Dit is heel gezond voor het bedrijf en dit is wat we aan het doen zijn."


Obligatiemarkt

Volvo Cars is met een grote en dure reorganisatie bezig sinds Geely het bedrijf overnam van Ford in 2010. In The Financial Times zegt ceo Samuelsson: "We moeten klaar zijn om de obligatiemarkt te betreden als onderdeel van het voornemen ons te gaan gedragen als een beursgenoteerde onderneming met alle transparantie en rapportages die daar bijhoren. Dus ik zou niet uitsluiten dat we de obligatiemarkt opgaan [in 2016]." Het Chinees-Zweedse merk heeft elf miljard dollar geïnvesteerd in een platform voor een nieuwe serie auto’s, te beginnen met de XC90 dat als eerste model onder Geely is geïntroduceerd. Deze maand volgde de nieuwe S90 sedan. En tegen 2019 zal de XC90 alweer het oudste model zijn van het gamma dat dan negen modellen bevat. Tegen die tijd verwacht men achthonderd duizend auto’s per jaar te kunnen verkopen (tegenover 466 duizend in 2014).

Om het allemaal te kunnen financieren, vertrouwt Volvo op zijn cashflow en op verschillende leningen van de China Development Bank, inclusief een lening van achthonderd miljoen dollar uit 2013. Eerder dit jaar betaalde Volvo 260 miljoen dollar om zeggenschap te krijgen over drie Chinese fabrieken – dat geld kwam uit een lening van het moederbedrijf. Maar geld uit obligaties zou een volgende stap zijn om Volvo te kunnen laten opereren als een onafhankelijke entiteit. De onderliggende winstgevendheid van de business blijft echter zwak, getuige de operationele marge van slechts 2,2 procent over het eerste halve jaar. 

Geen directe plannen

Maar Samuelsson zei dat Volvo geen problemen heeft met de financiering zoals die nu is en bestreed suggesties dat het merk externe geldbronnen nodig heeft om de groei te kunnen financieren. Een eventuele toetreding tot de aandelenbeurs is volgens hem ook een kwestie voor de eigenaar Zhejiang Geely Holding maar die heeft op zijn beurt verklaard dat er ‘geen directe plannen’ zijn om Volvo te laten toetreden tot de obligatiemarkt of naar de beurs te brengen. Een persoon in de directe omgeving van het bedrijf zegt in Financial Times: "Waarom je gedragen als een beursgenoteerd bedrijf als je geen beursgenoteerd bedrijf wilt zijn?"

De laatste keer dat Volvo obligaties uitgaf was toen het onderdeel was van Volvo AB, zijn voormalige moederbedrijf dat trucks, bussen en machines produceert. (bron: FT)