VW krijgt klappen in België

Hoewel de Belgische automarkt er mooi bij ligt, met in december een toename met ruim 21 procent, doet Volkswagen het er door het dieselschandaal een stuk slechter.

VW krijgt klappen in België

VW verkocht afgelopen maand ruim 20 procent minder auto’s terwijl Seat er met een daling van 30 procent nog slechter van af kwam. Opmerkelijk is wel dat zowel Audi als Skoda echter nog altijd een sterke plus noteren, bij Audi zelfs van 63 procent.

Door de sterke prestaties in december, die mede werden aangezet door flinke veranderingen in het belastingregime voor auto’s per 1 januari, kwam de Belgische automarkt over heel 2015 op een groei van 3,75 procent uit. "De Belgische automarkt sluit het jaar 2015 af met 501.066 inschrijvingen; de symbolische grens van meer dan een half miljoen nieuwe auto’s werd voor het eerst sinds het recordjaar 2011 overschreden. Sinds de maand juni van afgelopen jaar gingen de inschrijvingscijfers stelselmatig hoger; een toename die nog versnelde in november (+22,2%) om ook in de maand december een groei van dezelfde grootteorde te kennen," juicht autofederatie Febiac.

Door de sterke daling van VW zelf liep het marktaandeel van alle VW-merken gezamenlijk terug van rond de 25 naar iets meer dan 20 procent. Dat leidde er toe dat importeur en distributeur d’Ieteren opnieuw een forse klap opliep op de effectenbeurs van Brussel. D’Ieteren heeft al eerder laten weten dat het schandaal haar zeker 19 miljoen euro zal gaan kosten.

VW krijgt klappen in België - Automobielmanagement.nl

VW krijgt klappen in België

Hoewel de Belgische automarkt er mooi bij ligt, met in december een toename met ruim 21 procent, doet Volkswagen het er door het dieselschandaal een stuk slechter.

VW krijgt klappen in België

VW verkocht afgelopen maand ruim 20 procent minder auto’s terwijl Seat er met een daling van 30 procent nog slechter van af kwam. Opmerkelijk is wel dat zowel Audi als Skoda echter nog altijd een sterke plus noteren, bij Audi zelfs van 63 procent.

Door de sterke prestaties in december, die mede werden aangezet door flinke veranderingen in het belastingregime voor auto’s per 1 januari, kwam de Belgische automarkt over heel 2015 op een groei van 3,75 procent uit. "De Belgische automarkt sluit het jaar 2015 af met 501.066 inschrijvingen; de symbolische grens van meer dan een half miljoen nieuwe auto’s werd voor het eerst sinds het recordjaar 2011 overschreden. Sinds de maand juni van afgelopen jaar gingen de inschrijvingscijfers stelselmatig hoger; een toename die nog versnelde in november (+22,2%) om ook in de maand december een groei van dezelfde grootteorde te kennen," juicht autofederatie Febiac.

Door de sterke daling van VW zelf liep het marktaandeel van alle VW-merken gezamenlijk terug van rond de 25 naar iets meer dan 20 procent. Dat leidde er toe dat importeur en distributeur d’Ieteren opnieuw een forse klap opliep op de effectenbeurs van Brussel. D’Ieteren heeft al eerder laten weten dat het schandaal haar zeker 19 miljoen euro zal gaan kosten.