BMW groeide net iets meer dan 5 procent en kwam daarmee op 1,9 miljoen auto’s. Bij Audi bleef de aanwas beperkt tot minder dan vier procent (1.803.200 automobielen). Vooral de maand december is voor alle drie merken, dus ook voor Audi, prima verlopen.

Mercedes

Mercedes-Benz wist wereldwijd 1.871.511 nieuwe auto’s af te zetten, dat is 13,4 procent meer dan in 2014. Het merk met de ster boekte groei in alle grote regio’s, waarbij vooral de SUV’s en anderzijds de compacte modellen als groeimotor fungeerden. In China kon het merk, ondanks de afzwakkende automarkt, zelfs een derde meer nieuwe auto’s aan de man brengen. Daarmee is dat land ook de grootste nationale markt voor het Daimler bedrijf geworden. Europa deed het eveneens goed, met een toename van 10,5 procent waarbij ons land er uitspringt met een plus van bijna 31 procent. In Noord-Amerika boekte Mercedes-Benz weliswaar een nieuw record maar toch bleef de groei daar beperkt tot net 2 procent. Mercedes-Benz verwacht dat de sterke prestaties dit jaar door zullen gaan, met name ook door de lancering van een reeks nieuwe modellen.

BMW

Ook het merk BMW boekte, met zijn 1,9 miljoen verkochte auto’s, een record en bleef daarmee de concurrentie (nipt) voor. Wel is het zo dat de VS net als bij Mercedes-Benz duidelijk minder presteerde. Dat kan nauwelijks al het gevolg zijn van een eventuele uitstraling van het dieselschandaal, maar heeft meer te maken met de sterke opgang van de ‘eigen’ Amerikaanse merken. Europa leverde voor BMW een groei op van 9,4 procent; China echter was teleurstellend met nog geen 2 procent plus. BMW viert dit jaar zijn honderdjarig bestaan en hoopt in dat feestjaar de goede prestaties van 2015 minstens te evenaren. De BMW Group als geheel scoorde 2.247.485 aantallen, een plus van 6,2 procent: MINI noteerde 338.466 orders (+ 12 procent) en Rolls-Royce 3.785 (-6,8 procent).

Audi

Audi kwam in Europa uit op een plus van bijna 5 procent. Dat betekent dat Audi in dit werelddeel nu een kwart meer auto’s verkoopt dan vijf jaar geleden terwijl de Europese automarkt als geheel op hetzelfde peil ligt als in 2010. In de VS kon het VW-merk voor het eerst meer dan 200.000 auto’s in één jaar afleveren wat een groei van ruim 11 procent vertegenwoordigt. China was echter nog meer teleurstellend dan voor de Duitse zustermerken want hier moest Audi een daling met bijna 1,5 procent incasseren.