Dat heeft topman Akio Toyoda verklaard tegenover de Financial Times. Later dit jaar of uiterlijk in 2017 houdt Groot-Brittannië een referendum over het lidmaatschap van de EU. De kans dat de Britten voor ‘out’ stemmen, lijkt de laatste tijd toe te nemen. Maar de werknemers van Toyota hoeven zich daar geen zorgen over te maken, zegt Toyoda. "Mijn voorgangers hebben 25 jaar geleden een tijdscapsule begraven bij de fabriek in Burnaston. Ook in het jaar 2090 zullen we daar nog steeds zitten om dat ding te openen."

Eerder heeft collega Carlos Ghosn van Nissan, dat een grote fabriek heeft in Sunderland in Noord-Engeland, wel verklaard dat zijn bedrijf de strategie opnieuw zal moeten bepalen bij een eventuele Brexit. Eén van de belangrijkste problemen kan zijn dat Groot-Brittannië straks ook niet meer tot de vrije handelszone binnen de EU behoort. Het grootste deel van de in dat land gebouwde auto’s wordt uitgevoerd en dat zou een stuk moeilijker kunnen worden. "Als er een handelsovereenkomst komt tussen de EU en Groot-Brittannië, dan zou het niet veel uitmaken. Maar voorlopig is alles speculatie," zegt Trevor Mann, de hoogste Brit in de leiding van Nissan.