Marchionne waarschuwt voor elektrische bedreiging

Sergio Marchionne van Fiat Chrysler, toch wel een van de meest uitgesproken managers in de internationale autoindustrie, heeft ervoor gewaarschuwd dat de trend van de ev de levensvatbaarheid van de sector bedreigt. Volgens hem moet de autoindustrie de voordelen van consolidatie heroverwegen.

Marchionne sprak op de eerste dag van de Detroit Auto show  waar veel autofabrikanten auto’s laten zien die in toenemende mate zijn uitgerust met enige vorm van elektrificatie nu de VS probeert zich aan te passen aan een veel strengere norm voor brandstofverbruik.  Hij waarschuwde ervoor dat het opnemen van ev-technologie een risico is voor wat hij ‘disintermediation’ noemt, zeg maar het proces waardoor autofabrikanten geleidelijk aan de controle over (onder)delen van een auto zijn kwijtgeraakt aan toeleveranciers. "Het is een constant en rigoureus proces", zei Marchionne.
Eerder produceerden de autofabrikanten al hun eigen componenten maar nu resteert eigenlijk alleen nog de primaire controle over het maken van de powertrains. "Als we ermee beginnen ook dát nog kwijt te raken, zullen we niet kunnen vasthouden aan enige vorm van gepatenteerde kennis en aan controle over die business", aldus Marchionne. "We zullen de batterijen niet produceren. En we zullen de elektromotoren, die onderdeel zijn van de powertrain,  niet produceren."  Hij noemde niet één bedrijf dat garen zou kunnen spinnen bij de trend van elektrificatie, maar GM heeft een belangrijke joint venture gesloten met LG uit Zuid-Korea om de batterijen voor de nieuwe Chevrolet Bolt te fabriceren.


Ontoereikende winstgevendheid

Marchionne maakte zijn opmerkingen tegen de achtergrond van de pogingen om te werken aan een grotere consolidatie in de autoindustrie om de winstgevendheid ervan te verbeteren. Want die wordt door Marchionne omschreven als ontoereikend.  "De industrie in zijn huidige vorm is niet in een positie om te kunnen tegemoetkomen aan de behoefte aan kapitaal voor het runnen van de business."  Marchionne heeft zich gefocust op het idee dat Fiat Chrysler (ontstaan nadat Fiat het Amerikaanse Chrysler in 2009 uit het dreigende faillissement haalde) zou moeten samengaan met General Motors. Hij gaf toe dat er op dit moment weinig kans is op een deal met GM want het Amerikaanse bedrijf heeft geen enkele interesse getoond in een deal. Maar Marchionne benadrukte dat een overeenkomst uiteindelijk onvermijdelijk is.
 

Chrysler Pacifica

De topman sprak kort nadat zijn Chrysler-merk de Pacifica onthulde, een nieuwe minivan, die als eerste Chrysler ook als hybrid leverbaar wordt.  Marchionne behoort tot de meest sceptische leiders van de autoindustrie in de VS als het gaat over het toepassen van meer elektrische technologie.  Een analist van het bekende Amerikaanse autoinformatiesysteem Kelly Blue Book, zegt in Financial Times dat de opmerkingen van Marchionne wel steekhoudend zijn, maar als de toeleveranciers betere elektromotoren en batterijen kunnen maken, het te prefereren is dat zij die producten dan ook maken. "Je moet er niet van staan te kijken als meer processen intern gaan worden als er meer versies van alternatief aangedreven auto’s worden geïntroduceerd", voegde hij toe. (bron: FT)

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Tja, dus de verticale integratie van Tesla is nog niet zo’n gek idee.
Ook Marchionne gaat de komst van de elektrische auto niet tegenhouden. Wie nu niet nadenkt hoe je in die wereld een boterham kunt verdienen gaat het niet redden.
Disrupt or be disrupted.

Geplaatst door: Ad van der Meer op
Marchionne waarschuwt voor elektrische bedreiging - Automobielmanagement.nl

Marchionne waarschuwt voor elektrische bedreiging

Sergio Marchionne van Fiat Chrysler, toch wel een van de meest uitgesproken managers in de internationale autoindustrie, heeft ervoor gewaarschuwd dat de trend van de ev de levensvatbaarheid van de sector bedreigt. Volgens hem moet de autoindustrie de voordelen van consolidatie heroverwegen.

Marchionne sprak op de eerste dag van de Detroit Auto show  waar veel autofabrikanten auto’s laten zien die in toenemende mate zijn uitgerust met enige vorm van elektrificatie nu de VS probeert zich aan te passen aan een veel strengere norm voor brandstofverbruik.  Hij waarschuwde ervoor dat het opnemen van ev-technologie een risico is voor wat hij ‘disintermediation’ noemt, zeg maar het proces waardoor autofabrikanten geleidelijk aan de controle over (onder)delen van een auto zijn kwijtgeraakt aan toeleveranciers. "Het is een constant en rigoureus proces", zei Marchionne.
Eerder produceerden de autofabrikanten al hun eigen componenten maar nu resteert eigenlijk alleen nog de primaire controle over het maken van de powertrains. "Als we ermee beginnen ook dát nog kwijt te raken, zullen we niet kunnen vasthouden aan enige vorm van gepatenteerde kennis en aan controle over die business", aldus Marchionne. "We zullen de batterijen niet produceren. En we zullen de elektromotoren, die onderdeel zijn van de powertrain,  niet produceren."  Hij noemde niet één bedrijf dat garen zou kunnen spinnen bij de trend van elektrificatie, maar GM heeft een belangrijke joint venture gesloten met LG uit Zuid-Korea om de batterijen voor de nieuwe Chevrolet Bolt te fabriceren.


Ontoereikende winstgevendheid

Marchionne maakte zijn opmerkingen tegen de achtergrond van de pogingen om te werken aan een grotere consolidatie in de autoindustrie om de winstgevendheid ervan te verbeteren. Want die wordt door Marchionne omschreven als ontoereikend.  "De industrie in zijn huidige vorm is niet in een positie om te kunnen tegemoetkomen aan de behoefte aan kapitaal voor het runnen van de business."  Marchionne heeft zich gefocust op het idee dat Fiat Chrysler (ontstaan nadat Fiat het Amerikaanse Chrysler in 2009 uit het dreigende faillissement haalde) zou moeten samengaan met General Motors. Hij gaf toe dat er op dit moment weinig kans is op een deal met GM want het Amerikaanse bedrijf heeft geen enkele interesse getoond in een deal. Maar Marchionne benadrukte dat een overeenkomst uiteindelijk onvermijdelijk is.
 

Chrysler Pacifica

De topman sprak kort nadat zijn Chrysler-merk de Pacifica onthulde, een nieuwe minivan, die als eerste Chrysler ook als hybrid leverbaar wordt.  Marchionne behoort tot de meest sceptische leiders van de autoindustrie in de VS als het gaat over het toepassen van meer elektrische technologie.  Een analist van het bekende Amerikaanse autoinformatiesysteem Kelly Blue Book, zegt in Financial Times dat de opmerkingen van Marchionne wel steekhoudend zijn, maar als de toeleveranciers betere elektromotoren en batterijen kunnen maken, het te prefereren is dat zij die producten dan ook maken. "Je moet er niet van staan te kijken als meer processen intern gaan worden als er meer versies van alternatief aangedreven auto’s worden geïntroduceerd", voegde hij toe. (bron: FT)

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Tja, dus de verticale integratie van Tesla is nog niet zo’n gek idee.
Ook Marchionne gaat de komst van de elektrische auto niet tegenhouden. Wie nu niet nadenkt hoe je in die wereld een boterham kunt verdienen gaat het niet redden.
Disrupt or be disrupted.

Geplaatst door: Ad van der Meer op