Met name het model ‘Captur’ blijkt een veel hogere emissie te veroorzaken dan is toegestaan en ook dan in de officiële opgaven is vermeld. Renault stelt met grote nadruk dat er niet gesjoemeld is met de software in de auto maar ligt toch in Frankrijk zwaar onder vuur. Technici zouden in ieder geval hebben vastgesteld dat de systemen die de vervuiling moeten beperken ‘onder werkelijke rij-omstandigheden zeer slecht blijken te functioneren’. Overigens stelt de commissie hetzelfde over enkele modellen van andere automerken zoals de Ford Focus C-Max en de Mercedes S-klasse 350.

De zaak is aan het rollen gekomen nadat de vakbonden berichten hebben verspreid over invallen van de Franse waakhond voor het bedrijfsleven DGCCRF bij verschillende vestigingen van Renault. Dat leidde er eind vorige week toe dat de koers van Renault in Parijs met meer dan 20 procent inklapte. Volgens de bonden onderzoekt de dienst ‘zaken die lijken op wat er bij VW is gebeurd’ maar Renault ontkent dat in alle toonaarden.

Desalniettemin heeft minister Ségoléne Royal van milieu de autofabrikant op de kortst mogelijke termijn ter verantwoording geroepen. Dat is pikant omdat de Franse staat zelf één van de grootste aandeelhouders bij Renault is. Royal heeft inmiddels wel gezegd dat er ook volgens haar geen sprake is van sjoemelsoftware.