De VW-baas zei tijdens een radio-interview dat het vooral om een technisch en niet zo zeer om een ethisch probleem ging en stelde bovendien dat het hele schandaal eigenlijk ‘op een misverstand berustte’. Die uitspraken zijn bepaald niet goed gevallen bij de Amerikaanse autoriteiten die VW van alle kanten aanpakken. Kenmerkend is dat Müller er tot nu toe niet in is geslaagd met die Amerikaanse diensten overeenstemming te bereiken over de technische aanpak van de problemen.

Binnen de raad van bestuur kan Müller echter nog steeds rekenen op de steun van de belangrijkste aandeelhouders, de families Porsche en Piëch. "Iedereen weet dat zijn Amerikaanse trip geen succes was. Hij heeft een fout gemaakt. Maar dat betekent niet dat we hem nu laten vallen. De families Porsche en Piëch staan vierkant achter Müller," aldus een bron in de buurt van de raad van bestuur tegenover persbureau Reuters. Toch melden Duitse bronnen wel dat er steeds meer twijfels rijzen over de geschiktheid van de oud-Porsche man als opvolger van Martin Winterkorn. Dat is vooral het geval bij de vakbonden die nog altijd een zware rol spelen binnen het Duitse autoconcern.