Dat succes wordt volgens analisten echter wel ernstig bedreigd als de Britten uit de Europese Unie zouden treden. 70 procent van alle daar geproduceerde auto’s gaat immers naar het buitenland waarvan het grootste deel naar andere EU-landen.  

De grootste bijdrage in de nationale productie komt van de drie fabrieken van Jaguar Land Rover die samen 489.923 nieuwe auto’s produceerden, een toename met ruim 9 procent. De grote Nissan-fabriek in Sunderland kwam uit op 476.589 auto’s maar dat is wel bijna 5 procent minder dan in 2014. De Mini-fabriek in Oxford kwam op 201.207 voertuigen, ruim 12 procent meer op jaarbasis, terwijl Toyota in Burnaston en Derby 190.161 auto’s van de band liet rollen.

Mike Hawes, directeur van branche-organisatie SMMT: "Dat we deze hard-bevochten resultaten hebben bereikt, is te danken aan de cruciale investeringen in de sector, de technische kunde van wereldklasse en de uitstekende Britse werknemers die tot de meest productieve in de wereld behoren." Hawes stelt dat het succes vooral te danken is aan het herstel van de Europese automarkt waardoor de afzwakking in China en het instorten van de Russische markt opgevangen kon worden. Daarnaast nam ook de uitvoer van auto’s naar de Amerikaanse markt flink toe.

De autosector maakt zich echter wel in toenemende mate zorgen over het dreigende Brexit, de uittreding van Groot-Brittannië uit de EU. Hawes: "Europa is onze belangrijkste handelspartner en het Britse lidmaatschap van de Europese Unie is van levensbelang voor de autosector om toekomstige groei en banen veilig te stellen." Paul Newton, analist bij IHS Automotive, gaat nog een stap verder: "Brexit is de grootste bedreiging voor de sector. Dat zou enorme gevolgen hebben voor de autofabrikanten, zeker als de vrije handel aan banden wordt gelegd."