Renault en Nissan kruipen dichter bij elkaar

Renault en Nissan gaan binnen hun alliantie meer onderdelen delen en ook op andere manieren de banden verder aantrekken. Dat moet dit jaar al 4,3 miljard euro aan kostenbesparingen opleveren, ruim een half miljard meer dan eerder was beoogd.

Dat heeft topman Carlos Ghosn laten weten in een interview met de Japanse economische krant Nikkei. De afgelopen maanden zat de alliantie in onrustig vaarwater door een diepgaand meningsverschil over de machtsverhoudingen waarbij ook de Franse staat een zware rol speelde. Na lange onderhandelingen is in december uiteindelijk overeenstemming bereikt.

Als het aan Ghosn ligt is daarmee de rust weergekeerd en is het nu weer tijd om aan de zaken zelf te denken. "Er wordt niet meer onderhandeld, er zijn geen twijfels of discussies meer, dat alles ligt nu achter ons. Nu gaan we weer verder werken aan de synergie voordelen."

Om de kostenbesparingen nog eens verder op te voeren gaan Renault en Nissan meer onderdelen samen produceren of inkopen. Daarnaast wordt ook nauwer samengewerkt bij de ontwikkeling van nieuwe modellen en platforms. Ghosn deelde verder mee dat de alliantie tegen 2020 samen minstens 10 modellen wil hebben die in ieder geval beschikken over de technologie voor autonoom rijden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Renault en Nissan kruipen dichter bij elkaar - Automobielmanagement.nl

Renault en Nissan kruipen dichter bij elkaar

Renault en Nissan gaan binnen hun alliantie meer onderdelen delen en ook op andere manieren de banden verder aantrekken. Dat moet dit jaar al 4,3 miljard euro aan kostenbesparingen opleveren, ruim een half miljard meer dan eerder was beoogd.

Dat heeft topman Carlos Ghosn laten weten in een interview met de Japanse economische krant Nikkei. De afgelopen maanden zat de alliantie in onrustig vaarwater door een diepgaand meningsverschil over de machtsverhoudingen waarbij ook de Franse staat een zware rol speelde. Na lange onderhandelingen is in december uiteindelijk overeenstemming bereikt.

Als het aan Ghosn ligt is daarmee de rust weergekeerd en is het nu weer tijd om aan de zaken zelf te denken. "Er wordt niet meer onderhandeld, er zijn geen twijfels of discussies meer, dat alles ligt nu achter ons. Nu gaan we weer verder werken aan de synergie voordelen."

Om de kostenbesparingen nog eens verder op te voeren gaan Renault en Nissan meer onderdelen samen produceren of inkopen. Daarnaast wordt ook nauwer samengewerkt bij de ontwikkeling van nieuwe modellen en platforms. Ghosn deelde verder mee dat de alliantie tegen 2020 samen minstens 10 modellen wil hebben die in ieder geval beschikken over de technologie voor autonoom rijden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding