Aandelenkoers Ferrari daalt met derde in waarde

De aandelen van Ferrari zijn tien procent in waarde gedaald nadat het bedrijf wat voorzichtige informatie heeft gegeven over zijn eerste jaar als onafhankelijk bedrijf.

LaFerrari

Het zijn de eerste jaarresultaatvoorspellingen nadat Ferrari afgelopen januari formeel is afgescheiden van moederbedrijf FCA en Ferrari heeft gezegd dat het een winst ( ebitda, winst voor belastingen rente et cetera) dit komende jaar zal uitkomen op 770 miljoen euro. Dat is slechts 22 miljoen euro meer dan in 2015. De aandelen van Ferrari op de beurs van New York daalden 12,85 procent tot 34,80 dollar op dinsdag. Dit betekent dat de aandelen met een derde deel in waarde zijn gedaald, sinds de met groot enthousiasme ontvangen beursnotering in oktober 2015 van het toch wel meest gekoesterde merk in de wereldwijde autoindustrie.   

Luxe producten

Topman Marchionne van Ferrari en van FCA heeft heel lang gezegd dat Ferrari moet worden gezien als een groep die luxe producten maakt in plaats van als een autofabrikant. Het aandeel zou daarom hoger geprijsd moeten zijn dan de conventionele auto-aandelen. Marchionne zei over de koersdaling van dinsdag: "Ik begrijp de reactie niet. Het orderboek is net zo goed gevuld als altijd. In weerwil van wat de volgers van de kapitaalmarkt zeggen, zijn wij oké. " Analisten zeiden dat Ferrari het slachtoffer is geworden van de torenhoge koers toen het instapte op de beurs van New York. De voorzichtige winstverwachting en een afnemende groei in de hoeveelheid afleveringen (verwacht wordt 7.900 versus 7.700 vorig jaar) zou de correctie in de aandelenkoers hebben veroorzaakt. "Ferrari wordt gestraft voor een gebrek aan winstgroei", zei analist George Galliers  van Evercore ISI in Financial Times.  Hij zei ook dat de verwachte winstgroei naar 770 miljoen euro, versus 748 miljoen in 2015 – dat op zijn beurt acht procent hoger was dan de winst over 2014 – vooral kan worden verklaard door gunstige valutabewegingen.

Eerst doodschieten

De cijfers over het vierde kwartaal hebben sommige analisten aan het denken gezet. De gecorrigeerde winst voor rente en belastingen daalde met vijf procent tot 109 miljoen euro en de netto winst daalde met een derde deel tot 55 miljoen euro, zoals FCA afgelopen week rapporteerde.  De afleveringen in China namen af met een kwart maar dat land is goed voor slechts vijf procent van de afzet van Ferrari.
Maar een ander potentieel alternatieve route naar toekomstige groei, lijkt te zijn afgesloten. In antwoord op de vraag of de LaFerrari ooit zal worden gebouwd  als crossover , als een kleine suv,  zei Marchionne  dat hij dan eerst doodgeschoten zou moeten worden. (bron: Financial Times)   

 

Reacties

Marchionne zal zijn aandelen/opties wel verzilverd hebben

Geplaatst door: Willem op
Aandelenkoers Ferrari daalt met derde in waarde - Automobielmanagement.nl

Aandelenkoers Ferrari daalt met derde in waarde

De aandelen van Ferrari zijn tien procent in waarde gedaald nadat het bedrijf wat voorzichtige informatie heeft gegeven over zijn eerste jaar als onafhankelijk bedrijf.

LaFerrari

Het zijn de eerste jaarresultaatvoorspellingen nadat Ferrari afgelopen januari formeel is afgescheiden van moederbedrijf FCA en Ferrari heeft gezegd dat het een winst ( ebitda, winst voor belastingen rente et cetera) dit komende jaar zal uitkomen op 770 miljoen euro. Dat is slechts 22 miljoen euro meer dan in 2015. De aandelen van Ferrari op de beurs van New York daalden 12,85 procent tot 34,80 dollar op dinsdag. Dit betekent dat de aandelen met een derde deel in waarde zijn gedaald, sinds de met groot enthousiasme ontvangen beursnotering in oktober 2015 van het toch wel meest gekoesterde merk in de wereldwijde autoindustrie.   

Luxe producten

Topman Marchionne van Ferrari en van FCA heeft heel lang gezegd dat Ferrari moet worden gezien als een groep die luxe producten maakt in plaats van als een autofabrikant. Het aandeel zou daarom hoger geprijsd moeten zijn dan de conventionele auto-aandelen. Marchionne zei over de koersdaling van dinsdag: "Ik begrijp de reactie niet. Het orderboek is net zo goed gevuld als altijd. In weerwil van wat de volgers van de kapitaalmarkt zeggen, zijn wij oké. " Analisten zeiden dat Ferrari het slachtoffer is geworden van de torenhoge koers toen het instapte op de beurs van New York. De voorzichtige winstverwachting en een afnemende groei in de hoeveelheid afleveringen (verwacht wordt 7.900 versus 7.700 vorig jaar) zou de correctie in de aandelenkoers hebben veroorzaakt. "Ferrari wordt gestraft voor een gebrek aan winstgroei", zei analist George Galliers  van Evercore ISI in Financial Times.  Hij zei ook dat de verwachte winstgroei naar 770 miljoen euro, versus 748 miljoen in 2015 – dat op zijn beurt acht procent hoger was dan de winst over 2014 – vooral kan worden verklaard door gunstige valutabewegingen.

Eerst doodschieten

De cijfers over het vierde kwartaal hebben sommige analisten aan het denken gezet. De gecorrigeerde winst voor rente en belastingen daalde met vijf procent tot 109 miljoen euro en de netto winst daalde met een derde deel tot 55 miljoen euro, zoals FCA afgelopen week rapporteerde.  De afleveringen in China namen af met een kwart maar dat land is goed voor slechts vijf procent van de afzet van Ferrari.
Maar een ander potentieel alternatieve route naar toekomstige groei, lijkt te zijn afgesloten. In antwoord op de vraag of de LaFerrari ooit zal worden gebouwd  als crossover , als een kleine suv,  zei Marchionne  dat hij dan eerst doodgeschoten zou moeten worden. (bron: Financial Times)   

 

Reacties

Marchionne zal zijn aandelen/opties wel verzilverd hebben

Geplaatst door: Willem op