Dat heeft Jim Farley, de directeur Europa, Midden-Oosten en Afrika, meegedeeld.

De Amerikaanse autofabrikant wil de activiteiten in Europa sneller winstgevend maken. Vorig jaar lukte het voor het eerst in tijden 259 miljoen dollar winst te draaien nadat over 2014 nog een verlies van 598 miljoen dollar uit de bus was gekomen. ‘’We zijn vast van plan om de transformatie te versnellen door de noodzakelijke acties te ondernemen om een levenskrachtig bedrijf te scheppen dat solide winstgevend kan zijn, zowel in goede als in slechte tijden”, licht Farley toe. Hij geeft geen precieze aantallen voor het banenverlies. ‘’Maar het zal wel in de honderden lopen. We proberen dat te realiseren met vrijwillig vertrek.” Ford heeft sinds 2013 al drie autofabrieken in Europa gesloten waaronder die in het Belgische Genk.  Bovendien kon het bedrijf nieuwe cao’s afsluiten met de sterke vakbonden in Duitsland die forse kostenbesparingen hebben opgeleverd. Herstructurering van de kantoorbanen is nu het volgende project op weg naar een ‘nieuw’ Ford in Europa.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding