Oud VW-baas Winterkorn wist al langer van dieselgate

Oud VW-topman Martin Winterkorn was al in mei 2014 door zijn medewerkers op de hoogte gesteld van dreigende problemen rond de uitstoot van dieselauto’s.

In een memo werd hem destijds gemeld dat de autoriteiten aan het onderzoeken waren waarom die uitstoot veel hoger was onder normale rij-omstandigheden dan bij officiële testen.

"Het is niet mogelijk om de autoriteiten een onderbouwde verklaring voor die dramatisch hogere stikstof-emissie te geven. We vermoeden dat de autoriteiten onderzocht hebben of Volkswagen bij de toelatingstesten in het motorgedeelte software geïmplementeerd heeft, een zogenaamd defeat device," citeert Bild am Sonntag uit de memo aan Winterkorn.

Dieselgate kwam uiteindelijk in september vorig jaar in de Verenigde Staten aan het licht. Een paar dagen later kostte het schandaal Winterkorn zelf de kop. Hij heeft echter steeds volgehouden vóór die Amerikaanse onthullingen niets van het gesjoemel met de emissie-software geweten te hebben. Een woordvoerder van VW wil niet op de berichten in de Duitse zondagskrant reageren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Zoals eerder gemeld in artikel op AM van 23-9-2015: “Hoe Volkswagen met de emissiezwendel werd betrapt.”: Adem inhouden
Met deze informatie startten in mei 201 4 de CARB en het EPA een onderzoek naar Volkswagen, wat
resulteerde in verwoede pogingen van VW om de resultaten van de Universiteit te ontkrachten. In december
201 4 zei Volkswagen dat het in de VS bijna een half miljoen diesels had teruggeroepen voor een aanpassing
van de software. Maar terwijl VW kennelijk de adem inhield, vervolgde CARB de tests en vond nog met
regelmaat auto’s waarvan de uitstoot de NOx­limiet overschreed. CARB heeft zijn bevindingen al op 8 juli
201 5 bekendgemaakt aan Volkswagen en aan de Amerikaanse Environment Protection Agency (EPA) etc.
Inmiddels van Duitse collega gehoord dat ook Piëch al een paar jaar eerder hiervan wist.

Geplaatst door: Henny Hemmes op
Oud VW-baas Winterkorn wist al langer van dieselgate - Automobielmanagement.nl

Oud VW-baas Winterkorn wist al langer van dieselgate

Oud VW-topman Martin Winterkorn was al in mei 2014 door zijn medewerkers op de hoogte gesteld van dreigende problemen rond de uitstoot van dieselauto’s.

In een memo werd hem destijds gemeld dat de autoriteiten aan het onderzoeken waren waarom die uitstoot veel hoger was onder normale rij-omstandigheden dan bij officiële testen.

"Het is niet mogelijk om de autoriteiten een onderbouwde verklaring voor die dramatisch hogere stikstof-emissie te geven. We vermoeden dat de autoriteiten onderzocht hebben of Volkswagen bij de toelatingstesten in het motorgedeelte software geïmplementeerd heeft, een zogenaamd defeat device," citeert Bild am Sonntag uit de memo aan Winterkorn.

Dieselgate kwam uiteindelijk in september vorig jaar in de Verenigde Staten aan het licht. Een paar dagen later kostte het schandaal Winterkorn zelf de kop. Hij heeft echter steeds volgehouden vóór die Amerikaanse onthullingen niets van het gesjoemel met de emissie-software geweten te hebben. Een woordvoerder van VW wil niet op de berichten in de Duitse zondagskrant reageren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Zoals eerder gemeld in artikel op AM van 23-9-2015: “Hoe Volkswagen met de emissiezwendel werd betrapt.”: Adem inhouden
Met deze informatie startten in mei 201 4 de CARB en het EPA een onderzoek naar Volkswagen, wat
resulteerde in verwoede pogingen van VW om de resultaten van de Universiteit te ontkrachten. In december
201 4 zei Volkswagen dat het in de VS bijna een half miljoen diesels had teruggeroepen voor een aanpassing
van de software. Maar terwijl VW kennelijk de adem inhield, vervolgde CARB de tests en vond nog met
regelmaat auto’s waarvan de uitstoot de NOx­limiet overschreed. CARB heeft zijn bevindingen al op 8 juli
201 5 bekendgemaakt aan Volkswagen en aan de Amerikaanse Environment Protection Agency (EPA) etc.
Inmiddels van Duitse collega gehoord dat ook Piëch al een paar jaar eerder hiervan wist.

Geplaatst door: Henny Hemmes op