Dudenhöffer: kritiek op kostenstructuur en bestuur VW

De bekende ‘autoprofessor’ Ferdinand Dudenhöffer heeft de lage winstgevendheid van het merk Volkswagen personenwagens bekritiseerd. Volkswagen zou zijn kostenstructuur moeten verbeteren en de raad van toezicht is een belangrijk deel van het probleem.

Dit vindt Dudenhöffer, de directeur van het CAR Instituut van de universiteit van Duisburg-Essen.   Bij de VW Groep zijn het de dochtermerken en dan vooral Audi en Porsche die het geld verdienen. De winstmarge bij het kernmerk is maar ongeveer twee procent en daarmee is het merk Volkswagen niet concurrerend, zei Dudenhöffer op een bijeenkomst van de Neuen Osnabrücker Zeitung.  Een deel van het probleem ligt volgens hem in de structuur van de raad van toezicht, waar traditioneel de deelstaat Niedersachsen en de werknemersvertegenwoordigers een veel grotere macht hebben dan in andere concerns het geval is. "En zowel politici als werknemersvertegenwoordigers willen herkozen worden." Volgens Dudenhöffer kan het ‘kerktorendenken rondom Wolfsburg en Niedersachsen’ het handelen van een wereldconcern niet gaan bepalen. Deze ‘onzalige alliantie’  zou bij Volkswagen een speciale cultuur hebben gecreëerd die mede verantwoordelijk is aan het sjoemeldieselschandaal.
Stefan Weil, de minister-president van de deelstaat Niedersachsen, ziet dat natuurlijk anders en hij verdedigt de structuur zoals die nu is. De structuur is niet verantwoordelijkheid voor het schandaal, meent hij. En het jaar 2016 wordt volgens Weil wel heel moeilijk. "Ik hoop dat we aan het eind van dit jaar kunnen zeggen dat het een jaar is geweest van genezing en consolidatie."

De vertegenwoordiger van Niedersachsenmetall, Volker Schmidt, wees tijdens de bijeenkomst op de moeilijke positie van de toeleveranciers. In het bijzonder die toeleveranciers die dieselcomponenten leveren hebben problemen – en voor enkele dreigt al de noodzaak van arbeidstijdverkorting. Bij Schmidt leeft het gevoel dat in de omgang met toeleveranciers bij BMW en Daimler een andere cultuur heerst dan bij Volkswagen.  Een verandering zou in het belang van VW zijn want een autofabrikant kan slechts zo goed zijn als de toeleveranciers dat toelaten.  De branche heeft volgens hem planningszekerheid nodig. "Juist met het oog op de investeringsplanning weet niemand waar het heen gaat." (bron: dpa /automobilwoche) 

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Dudenhöffer: kritiek op kostenstructuur en bestuur VW - Automobielmanagement.nl

Dudenhöffer: kritiek op kostenstructuur en bestuur VW

De bekende ‘autoprofessor’ Ferdinand Dudenhöffer heeft de lage winstgevendheid van het merk Volkswagen personenwagens bekritiseerd. Volkswagen zou zijn kostenstructuur moeten verbeteren en de raad van toezicht is een belangrijk deel van het probleem.

Dit vindt Dudenhöffer, de directeur van het CAR Instituut van de universiteit van Duisburg-Essen.   Bij de VW Groep zijn het de dochtermerken en dan vooral Audi en Porsche die het geld verdienen. De winstmarge bij het kernmerk is maar ongeveer twee procent en daarmee is het merk Volkswagen niet concurrerend, zei Dudenhöffer op een bijeenkomst van de Neuen Osnabrücker Zeitung.  Een deel van het probleem ligt volgens hem in de structuur van de raad van toezicht, waar traditioneel de deelstaat Niedersachsen en de werknemersvertegenwoordigers een veel grotere macht hebben dan in andere concerns het geval is. "En zowel politici als werknemersvertegenwoordigers willen herkozen worden." Volgens Dudenhöffer kan het ‘kerktorendenken rondom Wolfsburg en Niedersachsen’ het handelen van een wereldconcern niet gaan bepalen. Deze ‘onzalige alliantie’  zou bij Volkswagen een speciale cultuur hebben gecreëerd die mede verantwoordelijk is aan het sjoemeldieselschandaal.
Stefan Weil, de minister-president van de deelstaat Niedersachsen, ziet dat natuurlijk anders en hij verdedigt de structuur zoals die nu is. De structuur is niet verantwoordelijkheid voor het schandaal, meent hij. En het jaar 2016 wordt volgens Weil wel heel moeilijk. "Ik hoop dat we aan het eind van dit jaar kunnen zeggen dat het een jaar is geweest van genezing en consolidatie."

De vertegenwoordiger van Niedersachsenmetall, Volker Schmidt, wees tijdens de bijeenkomst op de moeilijke positie van de toeleveranciers. In het bijzonder die toeleveranciers die dieselcomponenten leveren hebben problemen – en voor enkele dreigt al de noodzaak van arbeidstijdverkorting. Bij Schmidt leeft het gevoel dat in de omgang met toeleveranciers bij BMW en Daimler een andere cultuur heerst dan bij Volkswagen.  Een verandering zou in het belang van VW zijn want een autofabrikant kan slechts zo goed zijn als de toeleveranciers dat toelaten.  De branche heeft volgens hem planningszekerheid nodig. "Juist met het oog op de investeringsplanning weet niemand waar het heen gaat." (bron: dpa /automobilwoche) 

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding