Zijn er ook winnaars bij het VW-schandaal? Op het eerste gezicht niet. Miljoenen auto’s hebben jarenlang teveel stikstofoxiden uitgestoten en daarmee het milieu en de gezondheid van mens en dier geschaad.  Aandeelhouders hebben grote verliezen moeten incasseren, medewerkers moesten voor hun baan vrezen en het concern kan miljarden en miljarden aan boetes en claims tegemoet zien.  Maar één beroepsgroep zal ongetwijfeld gaan profiteren van het debacle: de juristen.

Volkswagen heeft zelf een leger aan juristen aan zich gebonden voor de verwerking van de gevolgen van het schandaal en voor de verdediging tegen de aanklachten en claims. Volkswagen-rijders willen schadevergoeding en  niet voor niets bemoeien zich veel advocatenkantoren met investeerders die VW-aandelen hebben, want dit kon weleens heel lucratief worden.  De advocaten moeten ervoor zorgen dat de benadeelde aandeelhouders hun verloren geld terugkrijgen en ze zullen eraan verdienen. Er zijn zelfs investeerders, zogenaamde procesfinanciers, die speculeren op het succes van aandeelhouders in een rechtszaak tegen VW.
"Onze aanklacht is gebaseerd op schending van informatieverplichtingen voor de kapitaalmarkt", zegt advocaat Klaus Nieding in een bericht van het Duitse persbureau dpa.  Beursgenoteerde ondernemingen moeten informatie die de koers (aanzienlijk) kunnen beïnvloeden, doorgeven aan hun aandeelhouders.  Anders voldoen zij niet aan de zogenoemde Ad-Hoc-Plicht.  En precies hierop richten de aanklachten zich.  Volkswagen is natuurlijk van mening aan de informatieverplichtingen te hebben voldaan en vindt de dieselproblematiek overschat.  Een VW-woordvoerder zegt: "Maar los hiervan zijn wij ervan overtuigd dat Volkswagen zijn verplichtingen aan de kapitaalmarkt volgens de regels heeft vervuld."
De Duitse DSW (Deutsche Schutzvereinigung für Wertpapierbesitz) adviseert aandeelhouders eerst even te wachten met juridische acties.  "We moeten eerst zien of er überhaupt sprake is van een schending van de informatieverplichting.  En als dat wél zo zou zijn, wanneer Volkswagen dan die informatie had moeten geven ", aldus voorzitter Ulrich Hocker.  Voordat de financiële waakhond Bafin tot een uitspraak in dezen komt, kunnen nog wel een paar maanden verstrijken.

"Dat er een schending is van de informatieverplichting is eigenlijk wel zeker", denkt Theo Paeffgen, lid van de directie van de procesfinancier Foris.  Er zouden al meerdere aanvragen zijn van benadeelden of Foris hun proces wil financieren, volgens Paeffgen.  In het geval van succes zou Foris bijvoorbeeld twintig procent krijgen van de vergoeding die de klant krijgt toegewezen. Maar Foris neemt in de regel pas zaken aan met een minimale eis van een ton. Voor kleinere zaken zijn er de collectieve aanklachten. De rechtbank in Braunschweig behandelt de zaken en er zijn inmiddels vijftig aanklachten tegen VW ingediend.  (bron: dpa/gem)