Winterkorn kreeg al in 2014 e-mail over dieselsjoemel

Martin Winterkorn, de afgetreden chef van Volkswagen Groep, kreeg e-mails over de dieselemissieproblemen ruim een jaar voordat de zaak publiek werd. Dat heeft het Duitse concern in een verklaring bevestigd.

Maar, zo benadrukt het concern, er is geen bewijs dat Winterkorn die e-mails ook daadwerkelijk heeft gelezen of dat hij heeft deelgenomen aan discussies die plaatsvonden in de periferie van een bijeenkomst over het bedrog in de emissietests. Het bedrijf zegt dat de sjoemelkwestie ‘in eerste instantie geen bijzondere aandacht kreeg van het management’. Winterkorn was niet beschikbaar voor commentaar, zo meldt The Financial Times.  De verklaring bevestigt de eerdere vermoedens dat de sjoemelsoftware het gevolg is van de pogingen van Volkswagen om te kunnen voldoen aan de strenge emissienormen voor diesels in de VS met motoren die voor de veel minder strenge Europese eisen zijn ontworpen.

Weekend-mail
Toen topman Winterkorn aftrad, hield hij vol dat hij pas weet had gekregen van de kwestie kort voordat de problemen publiek zijn gemaakt. Hij hield toen ook vol dat hij zichzelf niet van verkeerd handelen bewust was. Maar, de aankondiging van woensdag (2 maart) meldt dat een memo over de zaak was voorbereid voor Winterkorn op 23 mei 2014 – en dat deze memo was toegevoegd aan zijn uitgebreide weekend-mail.  Of, en in hoeverre, Winterkorn toen nota heeft genomen van dit memo is niet gedocumenteerd, aldus de verklaring. Winterkorn kreeg in november 2014 nog een e-mail met een lijst van productproblemen wereldwijd en een schatting van de kosten om het Amerikaanse dieselprobleem op te lossen. Men kwam toen op de relatief kleine som van twintig miljoen euro. ‘Met de kennis van nu, is de dieselkwestie behandeld als een van de productproblemen en kreeg het geen bijzondere aandacht van het hogere management.’  

Verduidelijking  

Verder zegt de verklaring dat de kwestie is besproken op een meeting op 27 juli 2015 waarop zowel Martin Winterkorn als Herbert Diess (de van BMW afkomstige topman van het merk Volkswagen personenwagens)  aanwezig waren.  Maar de verklaring zegt ook dat het onduidelijk is of toen is begrepen dat de technische sjoemelarij in strijd was met de Amerikaanse wetgeving. ‘Winterkorn heeft om nadere verduidelijking van de zaak gevraagd’, aldus de verklaring.  Het was pas in augustus 2015 dat hooggeplaatste managers van Volkswagen erachter kwamen dat de technische voorzieningen (die de emissie van de dieselmotoren beïnvloeden tijdens tests) de Amerikaanse wetgeving overtraden waarna men besloot de Environmental Protection Agency (EPA) en de California Air Resources Board  (CARB) in kennis te stellen.  Dit is gebeurd op een vergadering op 3 september 2015 waarna de kwestie op 18 september publiekelijk is gemaakt.

Krachtig verweer

Volkswagen heeft ook aangekondigd dat men een krachtig verweer zal opzetten tegen de juridische stappen die een groep van aandeelhouders heeft ondernomen naar aanleiding van dit schandaal. De aandeelhouders verwijten Volkswagen dat het bedrijf heeft verzaakt in zijn communicatieverplichtingen aan de kapitaalmarkt. Volkswagen heeft, nadat de sjoemelpraktijken zijn ontdekt en publiekelijk gemaakt, toegegeven dat er met elf miljoen auto’s wereldwijd is gemanipuleerd om de emissietests te bedriegen. Het bedrijf kan in de VS boetes krijgen van tientallen miljarden dollars en moet nog eens miljarden aan kosten tegemoet zien om de auto’s te kunnen herstellen. (bron: FT)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Er staat mij bij dat er toen een Hr.Piéchs aan het roer stond en die van de Hr.Winterkorn af wilde, maar plotseling zelf weg ging ? is toch raar of moest de Hr.Piéchs als familie van de volkswagenkliek buiten schot blijven en Winterkorn op het schavot ? dit stinkt aan alle kanten

Geplaatst door: Marcel Zonder op

Mijnheer Zonder slaat de spijker op de kop.
De EPA had al in 2014 vragen gesteld, waarop VW niet reageerde……

Geplaatst door: heinman op
Winterkorn kreeg al in 2014 e-mail over dieselsjoemel - Automobielmanagement.nl

Winterkorn kreeg al in 2014 e-mail over dieselsjoemel

Martin Winterkorn, de afgetreden chef van Volkswagen Groep, kreeg e-mails over de dieselemissieproblemen ruim een jaar voordat de zaak publiek werd. Dat heeft het Duitse concern in een verklaring bevestigd.

Maar, zo benadrukt het concern, er is geen bewijs dat Winterkorn die e-mails ook daadwerkelijk heeft gelezen of dat hij heeft deelgenomen aan discussies die plaatsvonden in de periferie van een bijeenkomst over het bedrog in de emissietests. Het bedrijf zegt dat de sjoemelkwestie ‘in eerste instantie geen bijzondere aandacht kreeg van het management’. Winterkorn was niet beschikbaar voor commentaar, zo meldt The Financial Times.  De verklaring bevestigt de eerdere vermoedens dat de sjoemelsoftware het gevolg is van de pogingen van Volkswagen om te kunnen voldoen aan de strenge emissienormen voor diesels in de VS met motoren die voor de veel minder strenge Europese eisen zijn ontworpen.

Weekend-mail
Toen topman Winterkorn aftrad, hield hij vol dat hij pas weet had gekregen van de kwestie kort voordat de problemen publiek zijn gemaakt. Hij hield toen ook vol dat hij zichzelf niet van verkeerd handelen bewust was. Maar, de aankondiging van woensdag (2 maart) meldt dat een memo over de zaak was voorbereid voor Winterkorn op 23 mei 2014 – en dat deze memo was toegevoegd aan zijn uitgebreide weekend-mail.  Of, en in hoeverre, Winterkorn toen nota heeft genomen van dit memo is niet gedocumenteerd, aldus de verklaring. Winterkorn kreeg in november 2014 nog een e-mail met een lijst van productproblemen wereldwijd en een schatting van de kosten om het Amerikaanse dieselprobleem op te lossen. Men kwam toen op de relatief kleine som van twintig miljoen euro. ‘Met de kennis van nu, is de dieselkwestie behandeld als een van de productproblemen en kreeg het geen bijzondere aandacht van het hogere management.’  

Verduidelijking  

Verder zegt de verklaring dat de kwestie is besproken op een meeting op 27 juli 2015 waarop zowel Martin Winterkorn als Herbert Diess (de van BMW afkomstige topman van het merk Volkswagen personenwagens)  aanwezig waren.  Maar de verklaring zegt ook dat het onduidelijk is of toen is begrepen dat de technische sjoemelarij in strijd was met de Amerikaanse wetgeving. ‘Winterkorn heeft om nadere verduidelijking van de zaak gevraagd’, aldus de verklaring.  Het was pas in augustus 2015 dat hooggeplaatste managers van Volkswagen erachter kwamen dat de technische voorzieningen (die de emissie van de dieselmotoren beïnvloeden tijdens tests) de Amerikaanse wetgeving overtraden waarna men besloot de Environmental Protection Agency (EPA) en de California Air Resources Board  (CARB) in kennis te stellen.  Dit is gebeurd op een vergadering op 3 september 2015 waarna de kwestie op 18 september publiekelijk is gemaakt.

Krachtig verweer

Volkswagen heeft ook aangekondigd dat men een krachtig verweer zal opzetten tegen de juridische stappen die een groep van aandeelhouders heeft ondernomen naar aanleiding van dit schandaal. De aandeelhouders verwijten Volkswagen dat het bedrijf heeft verzaakt in zijn communicatieverplichtingen aan de kapitaalmarkt. Volkswagen heeft, nadat de sjoemelpraktijken zijn ontdekt en publiekelijk gemaakt, toegegeven dat er met elf miljoen auto’s wereldwijd is gemanipuleerd om de emissietests te bedriegen. Het bedrijf kan in de VS boetes krijgen van tientallen miljarden dollars en moet nog eens miljarden aan kosten tegemoet zien om de auto’s te kunnen herstellen. (bron: FT)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Er staat mij bij dat er toen een Hr.Piéchs aan het roer stond en die van de Hr.Winterkorn af wilde, maar plotseling zelf weg ging ? is toch raar of moest de Hr.Piéchs als familie van de volkswagenkliek buiten schot blijven en Winterkorn op het schavot ? dit stinkt aan alle kanten

Geplaatst door: Marcel Zonder op

Mijnheer Zonder slaat de spijker op de kop.
De EPA had al in 2014 vragen gesteld, waarop VW niet reageerde……

Geplaatst door: heinman op