Russische autofabrikant Avtovaz vervangt Zweedse ceo

Avtovaz, de grootste autofabrikant van Rusland, gaat zijn ceo Bo Andersson vervangen in het kader van een reorganisatie als gevolg van dalende verkoopresultaten en oplopende schulden.

Dit meldt Financial Times. De Zweed Andersson is afkomstig van General Motors. In 2013 keerde hij terug uit zijn pensioen om te helpen bij de reorganisatie van het door de staat gesteunde bedrijf, hij zal later deze maand terugtreden.  Avtovaz is in meerderheid eigendom van Renault Nissan Alliantie maar heeft ook het staatsbedrijf Rostec als aandeelhouder. De fabriek bouwt auto’s voor het merken Lada, Renault en Nissan.  Een opvolger voor Andersson zal vermoedelijk komen uit de vertegenwoordigers van de alliantie die al zitting hebben in de raad van bestuur.  Op de vergadering van 15 maart zal de beslissing vallen.

 


Banenreductie

De aandeelhouders hebben hun steun voor Anderssson ingetrokken nu men sinds 2009 voor de tweede keer borg moet staan om de schade voor de plaatselijke werkgelegenheid te beperken. Renault Nissan heeft in 2012 in het bedrijf geïnvesteerd en in 2014 een meerderheidsbelang genomen. Rostec bezit 25 procent van het bedrijf.  Carlos Ghosn, de ceo van de Renault Nissan Alliantie, benaderde Andersson nadat die succesvol was geweest bij de reorganisatie van de truckfabrikant Gaz, een bedrijf dat was aangetast door corruptie. Bo Andersson heeft twaalf jaar gediend in het Zweedse leger en kreeg bij zijn aanstelling de opdracht te focussen op het reduceren van het aantal banen en op modernisering. Onder zijn leiding zijn ruim dertig duizend medewerkers afgevloeid sinds 2014. Hij verving ook stokoude machines uit de Sovjet-periode en herzag de keten van toeleveranciers om de corruptie tegen te gaan. Maar die acties leverden plaatselijk problemen op, het personeel  in de kwakkelende industriestad Togliatti ging eind vorig jaar protesterend de straat op.
 

 

Vierdaagse werkweek

Maar de straffe veranderingen hebben niet het gewenste (financiële) resultaat opgeleverd nu de Russische automarkt is ingestort als gevolg van een recessie door de afnemende vraag naar goederen en de internationale sancties. De autoverkopen in Rusland zijn 36 procent gedaald naar 1,36 miljoen eenheden in 2015. De voorspelling is dat dit aantal dit jaar verder zal dalen naar 1,3 miljoen.  Bij Avtovaz daalde de afzet vorig jaar met 31 procent tot 269 duizend auto’s en de verliezen van het bedrijf verdrievoudigden tot 1,2 miljard dollar. Nu begint de daling van de verkopen van Lada af te nemen, maar de cijfers van de merken Renault en Nissan blijven dalen.  Avtovaz heeft nu de werktijden veranderd tot een vierdaagse werkweek en de salarissen zijn vanaf vorige maand verlaagd met twintig procent. Andere buitenlandse fabrikanten, zoals Volkswagen, hebben soortgelijke maatregelen getroffen.

Rostec dringt erop aan dat Andersson moet worden vervangen. De ceo van het bedrijf, Sergei Chemezov, behoort tot de ‘inner circle’ van president Poetin, beide mannen kennen elkaar uit de tijd dat zij KGB-agent waren in Duitsland.  Avtovaz-baas Andersson zou niet genoeg acht hebben geslagen op diverse waarschuwingen van Chemezov over sociale spanningen en het gebruik van buitenlandse toeleveranciers.  Het driejarige contract van Andersson zou oorspronkelijk aflopen aan het eind van dit jaar.  (bron: FT)

 

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Russische autofabrikant Avtovaz vervangt Zweedse ceo - Automobielmanagement.nl

Russische autofabrikant Avtovaz vervangt Zweedse ceo

Avtovaz, de grootste autofabrikant van Rusland, gaat zijn ceo Bo Andersson vervangen in het kader van een reorganisatie als gevolg van dalende verkoopresultaten en oplopende schulden.

Dit meldt Financial Times. De Zweed Andersson is afkomstig van General Motors. In 2013 keerde hij terug uit zijn pensioen om te helpen bij de reorganisatie van het door de staat gesteunde bedrijf, hij zal later deze maand terugtreden.  Avtovaz is in meerderheid eigendom van Renault Nissan Alliantie maar heeft ook het staatsbedrijf Rostec als aandeelhouder. De fabriek bouwt auto’s voor het merken Lada, Renault en Nissan.  Een opvolger voor Andersson zal vermoedelijk komen uit de vertegenwoordigers van de alliantie die al zitting hebben in de raad van bestuur.  Op de vergadering van 15 maart zal de beslissing vallen.

 


Banenreductie

De aandeelhouders hebben hun steun voor Anderssson ingetrokken nu men sinds 2009 voor de tweede keer borg moet staan om de schade voor de plaatselijke werkgelegenheid te beperken. Renault Nissan heeft in 2012 in het bedrijf geïnvesteerd en in 2014 een meerderheidsbelang genomen. Rostec bezit 25 procent van het bedrijf.  Carlos Ghosn, de ceo van de Renault Nissan Alliantie, benaderde Andersson nadat die succesvol was geweest bij de reorganisatie van de truckfabrikant Gaz, een bedrijf dat was aangetast door corruptie. Bo Andersson heeft twaalf jaar gediend in het Zweedse leger en kreeg bij zijn aanstelling de opdracht te focussen op het reduceren van het aantal banen en op modernisering. Onder zijn leiding zijn ruim dertig duizend medewerkers afgevloeid sinds 2014. Hij verving ook stokoude machines uit de Sovjet-periode en herzag de keten van toeleveranciers om de corruptie tegen te gaan. Maar die acties leverden plaatselijk problemen op, het personeel  in de kwakkelende industriestad Togliatti ging eind vorig jaar protesterend de straat op.
 

 

Vierdaagse werkweek

Maar de straffe veranderingen hebben niet het gewenste (financiële) resultaat opgeleverd nu de Russische automarkt is ingestort als gevolg van een recessie door de afnemende vraag naar goederen en de internationale sancties. De autoverkopen in Rusland zijn 36 procent gedaald naar 1,36 miljoen eenheden in 2015. De voorspelling is dat dit aantal dit jaar verder zal dalen naar 1,3 miljoen.  Bij Avtovaz daalde de afzet vorig jaar met 31 procent tot 269 duizend auto’s en de verliezen van het bedrijf verdrievoudigden tot 1,2 miljard dollar. Nu begint de daling van de verkopen van Lada af te nemen, maar de cijfers van de merken Renault en Nissan blijven dalen.  Avtovaz heeft nu de werktijden veranderd tot een vierdaagse werkweek en de salarissen zijn vanaf vorige maand verlaagd met twintig procent. Andere buitenlandse fabrikanten, zoals Volkswagen, hebben soortgelijke maatregelen getroffen.

Rostec dringt erop aan dat Andersson moet worden vervangen. De ceo van het bedrijf, Sergei Chemezov, behoort tot de ‘inner circle’ van president Poetin, beide mannen kennen elkaar uit de tijd dat zij KGB-agent waren in Duitsland.  Avtovaz-baas Andersson zou niet genoeg acht hebben geslagen op diverse waarschuwingen van Chemezov over sociale spanningen en het gebruik van buitenlandse toeleveranciers.  Het driejarige contract van Andersson zou oorspronkelijk aflopen aan het eind van dit jaar.  (bron: FT)

 

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding