Dat maakte men woensdag bekend. BMW, dat maandag nog op grootse wijze zijn honderdjarige bestaan vierde, verkocht wereldwijd bijna 2,25 miljoen auto’s. Dat was 6 procent meer dan in 2014. Bij het kernmerk BMW klom de verkoop met ruim 5 procent tot 1,9 miljoen auto’s, terwijl bij Rolls-Royce met een verkoop van 3785 limousines het op een na beste jaar in de 112-jarige geschiedenis  werd gedraaid, al was wel sprake van een daling van de verkoop.

Bij Mini steeg de verkoop naar het record van ruim 338.000 auto’s. De motorfietsenverkoop klom met bijna 11 procent tot krap 137.000.

Het concern zag zijn omzet met 14,6 procent toenemen tot 92,2 miljard euro. De nettowinst trok met 10 procent aan tot 6,4 miljard euro.

Voor dit jaar mikt men op een licht hogere verkoop, ondanks dat men de marktomstandigheden ‘volatiel’ noemt dit jaar. Daarbij verwacht het bedrijf onder meer te kunnen profiteren van de nieuwe BMW 7-serie.