Dat alles bracht 827 miljoen euro aan omzet in het laatje, een toename met 39 procent. Dat die groei nog een stuk sterker is dan bij het aantal verkochte auto’s komt vooral door het succes van de V12 Lamborghini Aventador. Door de goede resultaten is de Italiaanse autobouwer ook in staat alle nieuwe projecten te financieren uit de kasstroom. "In 2015 hebben we voor het vijfde achtereenvolgende jaar groei kunnen boeken en ook recordcijfers weten neer te zetten," zegt President en CEO Stephan Winkelmann.

Ook bij de eveneens Italiaanse motorfabrikant Ducati lopen de zaken uitstekend. Ducati verkocht vorig jaar 54.809 motoren, dat is ruim 21 procent meer dan in 2014. De omzet ging even sterk omhoog naar 702 miljoen euro terwijl de operationele winst van 54 miljoen 12,5 procent hoger lag. Ducati, dat formeel tot Audi behoort, heeft haar marktaandeel bij motoren van meer dan 500 cc tot 5,4 procent op weten te voeren, bijna een procentpunt meer dan een jaar eerder. Ducati plukt daarmee de vruchten van de strategie van de afgelopen drie jaar, met veel investeringen in producten, de kwaliteit daarvan en de klanten, denkt CEO Claudio Domenicali. "De groei toont aan dat ons bedrijf vandaag de dag solide is en klaar staat voor toekomstige uitdagingen."