Die voorspelling geldt niet alleen voor Engeland, maar voor alle grote automarkten in Europa. Het heeft grotendeels te maken met de fiscale behandeling van diesel: zelfs een dieselland bij uitstek als Frankrijk gaat de komende vijf jaar de dieselaccijns gelijk trekken aan dat van benzine. Nu is diesel in Frankrijk nog 20 cent per liter goedkoper dan benzine.

Achter die Franse beslissing – maar ook andere Europese landen kiezen voor eenzelfde koers – gaat het besef schuil dat uit oogpunt van luchtvervuiling diesel uitermate schadelijk is. De Franse premier Manuel Valls omschreef eerder al de keuze voor diesel in het verleden als een ‘historische fout’.

Brandstofaandeel in tco lager

Nu de fiscale dieselvoordelen vervallen, is het voor fleetowners uit oogpunt van tco niet meer interessant diesels aan te schaffen. Bovendien zullen de emissie-eisen strenger worden, er zullen duurdere technologieën moeten worden toegepast om de auto’s aan de normen te laten voldoen. Als ze er al aan kunnen voldoen.

Ander nadeel voor diesel: de lage prijs aan de pomp – ook van benzine. Daardoor is het brandstofaandeel in de total cost of ownership minder.

De techniek die profiteert van dit alles, is de hybride, stelt EurotaxGlass. Hybridetechniek wordt kostentechnisch een steeds beter alternatief voor de diesel. Het is het verhaal dat TrendsinAutoleasing al eerder optekende.

De gevolgen voor de restwaarden van kleine diesels zijn fors, stellen de onderzoekers. De komende vijf jaar zullen de restwaarden met gemiddeld 5% dalen, in Frankrijk wellicht nog meer.

Grote uitzondering is Duitsland. Dat land maakt nog geen aanstalten diesel fiscaal anders te gaan behandelen.

Bron: Trends in Autoleasing