Het bedrijf verkocht in het afgelopen boekjaar 2,24 miljoen auto’s en boekte een recordwinst na belastingen van 9,6 miljard euro op een omzet van ruim 92 miljard. In 2016 verwacht men een kleine verhoging van de verkopen.


Fundamentele verandering

Maar goed, er is natuurlijk wel wat aan de hand. Topman Harald Krüger sprak in München van een ‘fundamentele verandering’ voor de auto-industrie, sterk aangejaagd door ‘de tech-rivalen die zich alleen maar focussen op toekomstige technologieën en werken met de data van hun klanten’.  

"De waardetoevoeging verplaatst zich van de hardware naar de software en de services", aldus Krüger.  Maar terwijl sommige analisten BMW waarschuwden dat het bedrijf zou worden gedwongen om zijn targets te verlagen gezien de intensiteit van de concurrentie,  heeft BMW in plaats ervan zijn bestaande plannen onderstreept door te beloven dat er meer premium auto’s zullen komen met hoge winstmarges plus een breed assortiment van hybride en elektrische auto’s, Bovendien zal men  verder investeren in autonoom rijden.  De strategie van BMW is doorspekt met spraak- en gebaarherkenning, hd-digitale kaarten, sensoren, cloud-technologie, kunstmatige intelligentie, data, firewalls, 3d-printing en data-brillen.  Krüger beloofde dat hij BMW zal leiden naar een nieuw tijdperk waarin het bedrijf zowel individuele mobiliteit als de gehele sector op permanente wijze zal  veranderen en vormgeven.  De nieuwe i3 (ev) komt in de tweede helft van dit jaar met een vijftig procent vergrote accucapaciteit. De vierde generatie van elektrische auto’s zal bestaan uit zeven hybride en batterijelektrische auto’s inclusief een plug-in Mini en een i8 Roadster.  "Onze focus is duidelijk: we verzekeren de positie van BMW Group als de technologische marktleider", zegt ontwikkelingschef Klaus Fröhlich in Financial Times.

Wedden op meer paarden

Ondanks de grote investeringen die men doet, verwacht BMW niet dat de klanten dit decennium nog autonoom rijdende auto’s zullen zien. Het gaat in het gunstigste geval om testauto’s in pilots in afgesloten gebieden.  BMW wedt voor de toekomst sowieso op meerdere paarden waaronder de waterstof-brandstofceltechniek, de favoriet van bijvoorbeeld partner Toyota, waarmee een actieradius van zevenhonderd kilometer kan worden behaald.  Maar BMW zei ook dat de verbrandingsmotor een belangrijke rol zal blijven spelen. "Wij zullen revolutionaire alternatieven nodig hebben maar ook evolutionaire conventionele systemen en hybrides", aldus Fröhlich. (bron: FT)