Volvo laat toeleveranciers Gent vallen

Volvo heeft haar Belgische toeleveranciers niet meer nodig als de fabriek in Gent vanaf volgend jaar alleen nog de nieuwe XC40 gaat produceren. Daardoor komen negenhonderd banen in en rond Gent op de tocht te staan. Volvo gaat voor haar nieuwe modellen de onderdelen in eigen beheer fabriceren.

Volvo productie Gent

De afgelopen twee weken kregen alle toeleveranciers van Volvo Gent te horen dat ze niet geselecteerd zijn om onderdelen te produceren voor de nieuwe Volvo XC40. Dat nieuws werd eerst naar buiten gebracht bij Tower Automotive, waar chassis worden gelast. Of alle 280 werknemers van Tower daardoor hun baan verliezen, is nog niet duidelijk. Dat lijkt in ieder geval wel het geval voor de 85 man bij de leverancier van deurpanelen en tunnelconsoles Faurecia die heeft meegedeeld de productie naar een lagelonenland te verhuizen. Inmiddels is gebleken dat ook Tenneco, fabrikant van uitlaten met tachtig mensen, SAS Automotive dat cockpits maakt met 210 mensen en Benteler dat met 220 werknemers voor- en achterassen en veerbenen aan Volvo levert, bij de XC40 niet meer nodig zijn.

Volvo laat toeleveranciers Gent vallen - Automobielmanagement.nl

Volvo laat toeleveranciers Gent vallen

Volvo heeft haar Belgische toeleveranciers niet meer nodig als de fabriek in Gent vanaf volgend jaar alleen nog de nieuwe XC40 gaat produceren. Daardoor komen negenhonderd banen in en rond Gent op de tocht te staan. Volvo gaat voor haar nieuwe modellen de onderdelen in eigen beheer fabriceren.

Volvo productie Gent

De afgelopen twee weken kregen alle toeleveranciers van Volvo Gent te horen dat ze niet geselecteerd zijn om onderdelen te produceren voor de nieuwe Volvo XC40. Dat nieuws werd eerst naar buiten gebracht bij Tower Automotive, waar chassis worden gelast. Of alle 280 werknemers van Tower daardoor hun baan verliezen, is nog niet duidelijk. Dat lijkt in ieder geval wel het geval voor de 85 man bij de leverancier van deurpanelen en tunnelconsoles Faurecia die heeft meegedeeld de productie naar een lagelonenland te verhuizen. Inmiddels is gebleken dat ook Tenneco, fabrikant van uitlaten met tachtig mensen, SAS Automotive dat cockpits maakt met 210 mensen en Benteler dat met 220 werknemers voor- en achterassen en veerbenen aan Volvo levert, bij de XC40 niet meer nodig zijn.