De Federal Trade Commission (FTC) wil een compensatie voor ‘gestolen geld’ die kan oplopen tot wel vijftien miljard dollar. De waakhond vindt dat Volkswagen zijn klanten zeven jaar lang systematisch heeft bedrogen met een advertentiecampagne voor ‘clean diesels’ terwijl die in werkelijkheid veel minder schoon waren dan de wet eist.

Zes maanden na het bekend worden van het bedrog treft Volkswagen zichzelf aan tussen vijandige krachten die het bedrijf willen straffen. Onder hen zijn nu bijvoorbeeld de FTC, het Amerikaanse ministerie van justitie, de Franse overheid en Duitse aanklagers. Kort voor het bekend worden van deze FTC-claim, schatten analisten van consultantsbureau UBS nog dat het schandaal de Duitse onderneming 38 miljard zou gaan kosten, inclusief tien miljard euro aan civielrechtelijke sancties en negen miljard euro aan strafrechtelijke boetes. FTC heeft het in zijn claim over 550 duizend auto’s die sinds eind 2008 zijn verkocht. Als de waakhond compensatie krijgt van de gemiddelde verkoopprijs van 28 duizend dollar, iets wat wel in lijn is met eerdere zaken als deze, loopt het totaalbedrag voor Volkswagen op tot vijftien miljard dollar. Over de zaak wordt beslist in een rechtbank in San Francisco.
Maar het kan voor VW ook minder duur uitpakken als de FTC gaat deelnemen aan besprekingen over schikkingen die al worden gevoerd tussen VW en andere groepen die het bedrijf achterna zitten. Er is een mogelijkheid dat men tot een vergelijk komt met Volkswagen maar dat moet dan voldoende tegemoet komen aan de getroffen consumenten, zegt voorzitter Ramirez van de commissie in FT. Volkswagen kan natuurlijk essentiële reparaties uitvoeren of de auto’s terugkopen. Maar Ramirez zegt dat zij zeker wil weten dat de consumenten ‘volledige compensatie’ krijgen. "Dat kan verder gaan dan een terugkoop of een reparatie."  (bron: FT)