Dit voorspelt het internationale consultancybedrijf Roland Berger. Volgens hun berekeningen zal ook het winstaandeel van de toeleveringsindustrie halveren, van rond de dertig procent in 2015 tot vijftien procent in 2030. Men baseert deze uitspraken op de verwachting dat nieuwe partijen zullen toetreden en dat de gevestigde orde meer en meer naar de tweede plaats zal worden verdrongen.  Volgens de studie zullen nieuwe bedrijven met de innovatieve business-modellen vooral het contact met de eindklanten (de consument) zoeken en dat is voor de OEM’s een groeiende bedreiging.

"Voor individuele relaties tussen de gebruikers van mobiliteitsdiensten en fabrikanten van auto’s  zal in een tijd van autonoom rijdende taxi’s nog heel weinig ruimte zijn", aldus Jan-Philipp Hasenberg van het consultancybedrijf. "OEM’s lopen het risico de aansluiting met de directe doelgroep te verliezen."  Een bijzonder belangrijke rol speelt het autonome rijden. Die Amerikanen verkeersveiligheidsorganisatie heeft inmiddels de computer al toegelaten als mogelijke bestuurder. "Daarmee is een mijlpaal bereikt in de richting van zelfrijdende auto’s", vindt Wolfgang Bernhart van Roland Berger. "De robocab zal zich in de grote steden ontwikkelen tot een comfortabel en goedkoop alternatief voor een eigen auto."

De autobranche staat voor een keerpunt. Op dit moment wordt nog zeventig procent van alle kilometers wereldwijd door privéklanten afgelegd.  Maar in de komende tien jaren zullen modellen van autodelen en meerijden een steeds groter aandeel veroveren van het mobiliteitsaanbod. Bovendien zullen de robocabs (autonoom rijdende taxi’s) tegen 2030 hun aandeel hebben vergroot naar dertig procent. Tegen die tijd zal nog maar 45 procent van de afgelegde kilometers door privéklanten worden afgelegd.

Maar er ontstaan ook nieuwe kansen voor de autoproducenten. Zij kunnen zich bijvoorbeeld ontwikkelen tot een concurrerende aanbieder van mobiliteitsoplossingen of ze kunnen zich omvormen tot toeleverancier van de mobiliteitsaanbieders door zich bijvoorbeeld  te richten op zeer efficiënte fabricage van volledig autonome voertuigen. "Natuurlijk worden er in de toekomst ook nog wel auto’s geproduceerd en verkocht.  Maar de marge zal binnenkort in de wereld van de mobiliteitsservices worden gemaakt.  De grote vraag is, wie deze marges voor zich zal opeisen." (bron: Automobil Produktion)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding