In een presentatie van een uur voor analisten en investeerders op het hoofdkwartier in Parijs heeft ceo Carlos Tavares een update van het terugkeerplan gepresenteerd. Hiermee zou de fabrikant kunnen terugkeren naar een plek waar men ‘behoorlijke winsten kan maken’.  Maar het plan was niet al te gedetailleerd, zo schrijft Automotive News. Het is een onderdeel van het programma ‘Push to Pass’ van PSA dat afgelopen dinsdag is gepresenteerd en dat verder bouwt op  het opmerkelijke herstel van PSA in de afgelopen twee jaar. Vanuit een bijna failliete positie behaalde Peugeot Citroën in 2015 de hoogste winst in veertien jaar tijd (met een beetje hulp van de Franse regering).

PSA heeft een team gevormd om de Amerikaanse markt te bestuderen, inclusief de klanten en de wettelijke eisen. Maar het verkopen van auto’s in de VS is pas stap 3, zegt Tavares. Hij wil beginnen met het gaan optreden als mobiliteitsaanbieder, mogelijk in samenwerking met Bollore, het merk dat batterijen en kleine elektrische auto’s bouwt die vooral worden gebruikt bij het autodeelprogramma Autolib in Frankrijk. Bollore en Citroën werken samen om een productieversie van de E-Mehari te maken. De E-Mehari is een compacte ev die is gepresenteerd op de afgelopen autosalon van Genève.

De tweede stap zou kunnen bestaan uit het aanbieden van ‘mobility solutions’ met gebruikmaking van de auto’s van PSA. Tavares: "De auto’s maken dan onderdeel uit van een autodeelprogramma of van een leasingprogramma en zijn eigendom van PSA en niet van de klanten. Als de mobiliteitsprogramma’s en het autodelen succesvol verlopen, zou PSA kunnen terugkeren naar het verkopen van auto’ s  in de VS."
Twee jaar geleden heeft ceo Yves Bonnefont, ceo van DS, tegenover Automotie News gesproken over het betreden van de markt in de VS in een beperkt aantal grote steden. Dit plan was een onderdeel van een wereldwijde strategie om DS’en te verkopen in tweehonderd grote steden op de wereld vanaf 2020. Onder de geselecteerde steden bevinden zich dertig steden in Noord-Amerika en twintig in de VS. Bonnefont zei toen dat de beslissing om terug te keren naar de VS wordt genomen in 2017 op zijn vroegst en dat de verkopen in de VS niet eerder zullen starten dan in 2020. Concernbaas Tavares heeft de ambities van merkbaas Bonnefont al eens gerelativeerd door te zeggen dat het betreden van de VS-markt onderdeel zou moeten zijn van het nieuwe strategische plan van het concern. Maar in dit nieuwe plan van afgelopen dinsdag wordt niet specifiek over DS gesproken.

Peugeot trok zich in 1991 uit de VS terug. Citroën verkocht alleen maar enkele privé-geïmporteerde modellen en DS is helemaal nooit in de VS verkocht. De huidige vijf modellen voldoen geen van alle aan de eisen in de VS. (bron: Automotive News)