Bonussen Volkswagen-managers ter discussie

Volkswagen-topman Matthias Müller wil een serieuze verlaging van de bonussen voor de leden van zijn managementteam.

Dit meldt persbureau Reuters.  Het voorstel van Müller wordt gedaan op de vergadering van het dagelijks bestuur van de raad van toezicht op maandag (11 april) en komt als antwoord op kritiek van een van de belangrijkste aandeelhouders, de deelstaat Niedersachsen,  op de intentie om topmanagers bonussen uit te keren terwijl het bedrijf worstelt met het dieselschandaal en men elders in het bedrijf kostenbesparingen aan het voorbereiden is.  

De bonussen voor seniormanagers kunnen een trigger worden voor escalatie van het verschil van inzicht met krachtige vakbondsbestuurders bij Volkswagen.  Apart van de berichtgeving van Reuters meldde Bild am Sonntag dat Müller aan de betrokken managers zal vragen vrijwillig dertig procent van hun bonussen in te leveren.

Afgelopen vrijdag hebben bronnen die bekend zijn met de materie tegen Reuters gezegd dat het dagelijks bestuur de vergadering van maandag zal gebruiken om te praten over de onderzoeken die lopen naar het emissieschandaal en over de financiële toestand van het Volkswagen concern, voorafgaand aan de (uitgestelde) jaarcijferpresentatie op 28 april.  Men  heeft ook de bonussen en de frictie tussen het management en de werknemersvertegenwoordigers op de agenda gezet.

De vergadering zal de basis vormen voor een vergadering van de volledige raad van toezicht die oorspronkelijk was gepland voor 20 april en waarop men de resultaten van 2015 zal ratificeren. Niedersachsen, die twintig procent van de aandelen bezit, heeft twee zetels in twintigkoppige raad van toezicht.

Het Duitse Handelsblatt heeft zaterdag geschreven dat de vergadering voor de volledige raad van toezicht met tenminste twee dagen zou zijn uitgesteld omdat de besprekingen met de autoriteiten in de VS langer duren.  In de VS moet er een oplossing komen om zeshonderd duizend gemanipuleerde auto’s van het VW-concern zonder softwarematig bedrog aan de emissienormen te laten voldoen. (bron: Automotive News)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Bonussen Volkswagen-managers ter discussie - Automobielmanagement.nl

Bonussen Volkswagen-managers ter discussie

Volkswagen-topman Matthias Müller wil een serieuze verlaging van de bonussen voor de leden van zijn managementteam.

Dit meldt persbureau Reuters.  Het voorstel van Müller wordt gedaan op de vergadering van het dagelijks bestuur van de raad van toezicht op maandag (11 april) en komt als antwoord op kritiek van een van de belangrijkste aandeelhouders, de deelstaat Niedersachsen,  op de intentie om topmanagers bonussen uit te keren terwijl het bedrijf worstelt met het dieselschandaal en men elders in het bedrijf kostenbesparingen aan het voorbereiden is.  

De bonussen voor seniormanagers kunnen een trigger worden voor escalatie van het verschil van inzicht met krachtige vakbondsbestuurders bij Volkswagen.  Apart van de berichtgeving van Reuters meldde Bild am Sonntag dat Müller aan de betrokken managers zal vragen vrijwillig dertig procent van hun bonussen in te leveren.

Afgelopen vrijdag hebben bronnen die bekend zijn met de materie tegen Reuters gezegd dat het dagelijks bestuur de vergadering van maandag zal gebruiken om te praten over de onderzoeken die lopen naar het emissieschandaal en over de financiële toestand van het Volkswagen concern, voorafgaand aan de (uitgestelde) jaarcijferpresentatie op 28 april.  Men  heeft ook de bonussen en de frictie tussen het management en de werknemersvertegenwoordigers op de agenda gezet.

De vergadering zal de basis vormen voor een vergadering van de volledige raad van toezicht die oorspronkelijk was gepland voor 20 april en waarop men de resultaten van 2015 zal ratificeren. Niedersachsen, die twintig procent van de aandelen bezit, heeft twee zetels in twintigkoppige raad van toezicht.

Het Duitse Handelsblatt heeft zaterdag geschreven dat de vergadering voor de volledige raad van toezicht met tenminste twee dagen zou zijn uitgesteld omdat de besprekingen met de autoriteiten in de VS langer duren.  In de VS moet er een oplossing komen om zeshonderd duizend gemanipuleerde auto’s van het VW-concern zonder softwarematig bedrog aan de emissienormen te laten voldoen. (bron: Automotive News)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding