Noordfranse PSA-autofabriek uit de as herrezen

De grote autofabriek SevelNord van PSA Peugeot Citroën in Hordain bij Valenciennes die in 2012 nog met sluiting werd bedreigd, is uit de as herrezen. De fabriek speelt nu een belangrijke rol in het nieuwe offensief van PSA op de markt voor kleine bestelwagens. Bovendien is in Toyota een nieuwe partner gevonden die eveneens veel toekomst in SevelNord ziet.

SevelNord raakte aan het begin van dit decennium alle daar gebouwde modellen, zoals de Peugeot 807 en de Citroën C8, kwijt. Bovendien zegde Fiat de in 1998 gestarte samenwerking met PSA in Hordain op. Voor de 2.700 werknemers van de fabriek dreigde daarom onverbiddelijk ontslag. Maar mede onder druk van de bonden heeft PSA juist 150 miljoen geïnvesteerd in een forse modernisering van de fabriek. Bovendien stemden de werknemers en bonden zelf in met een aanzienlijke versoepeling van de arbeidsvoorwaarden waardoor de kosten flink omlaag konden. PSA heeft de fabriek nu een belangrijke rol toebedeeld bij de productie van de Peugeot Boxer en de Citroën Jumpy en vooral van een nieuwe generatie kleine bestelwagens. Bovendien vonden de Fransen een nieuwe partner in Toyota dat toch al een grote fabriek heeft in de directe omgeving en in SevelNord nu de Proace bouwt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Noordfranse PSA-autofabriek uit de as herrezen - Automobielmanagement.nl

Noordfranse PSA-autofabriek uit de as herrezen

De grote autofabriek SevelNord van PSA Peugeot Citroën in Hordain bij Valenciennes die in 2012 nog met sluiting werd bedreigd, is uit de as herrezen. De fabriek speelt nu een belangrijke rol in het nieuwe offensief van PSA op de markt voor kleine bestelwagens. Bovendien is in Toyota een nieuwe partner gevonden die eveneens veel toekomst in SevelNord ziet.

SevelNord raakte aan het begin van dit decennium alle daar gebouwde modellen, zoals de Peugeot 807 en de Citroën C8, kwijt. Bovendien zegde Fiat de in 1998 gestarte samenwerking met PSA in Hordain op. Voor de 2.700 werknemers van de fabriek dreigde daarom onverbiddelijk ontslag. Maar mede onder druk van de bonden heeft PSA juist 150 miljoen geïnvesteerd in een forse modernisering van de fabriek. Bovendien stemden de werknemers en bonden zelf in met een aanzienlijke versoepeling van de arbeidsvoorwaarden waardoor de kosten flink omlaag konden. PSA heeft de fabriek nu een belangrijke rol toebedeeld bij de productie van de Peugeot Boxer en de Citroën Jumpy en vooral van een nieuwe generatie kleine bestelwagens. Bovendien vonden de Fransen een nieuwe partner in Toyota dat toch al een grote fabriek heeft in de directe omgeving en in SevelNord nu de Proace bouwt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding