In de afgelopen tien jaar heeft Volkswagen geprobeerd in bijna alle markten op de wereld een dominante partij te zijn. Maar volgens topmanm Matthias Müller moet worden erkend dat de sterk gecentraliseerde aanpak van zijn voorganger Winterkorn niet overal even goed heeft gewerkt, bijvoorbeeld niet in Latijns-Amerika. De analisten en investeerder waren overwegend tevreden met de commentaren van Müller over hoe hij denkt het concern verder te moeten leiden na het sjoemeldieselschandaal dat het bedrijf in zijn ergste crisis van zijn geschiedenis heeft gestort. De kosten ervan hebben het bedrijf naar het grootste netto verlies ooit gebracht, namelijk 1,6 miljard euro in 2015.  

Decentralisatie

Hoewel de details over de plannen maar schaars waren, verwacht Müller dat decentralisatie een belangrijk punt wordt van de strategie die hij nog voor de zomer zal onthullen. Deze verandering zal een deel van de macht wegnemen uit Wolfsburg wat het voor de twaalf merken van het concern gemakkelijker zou maken hun producten en services passend te maken voor bepaalde markten. De investeerders willen een radicale shake-up, na jaren van stijgende kosten en het onderpresteren van het merk Volkswagen personenwagens. Vorig jaar zorgde dit merk voor de helft van het resultaat van de groep met een operationele marge van slechts twee procent. Audi behaalde bijvoorbeeld 8,8 procent en Porsche zelfs 15,8 procent, waarmee de sportwagenfabrikant ‘s werelds meest winstgevende autofabrikant is. "De vooruitzichten voor te behalen efficiëntiewinst bij VW zijn ongeëvenaard",  zegt analist Arndt Ellinghorst van Evercore ISI in Financial Times. Hij schat dat VW twintig miljard euro per jaar kan besparen alleen door de kostenstructuur terug te brengen naar het niveau van 2010. Topman Müller heef gezegd dat er geen heilige koeien zijn bij het doorvoeren van de efficiencyverbeteringen.

Groeimarkt VS

Sommige investeerders warenonder de indruk van de verklaring van het management waarin de VS werd aangeduid als een potentiële groeimarkt, ondanks het feit dat het bedrog met de dieselemissies juist daar is ontdekt en wereldkundig gemaakt. "Het grootste groeipotentieel zit in de VS", aldus Herbert Diess die vorig werd aangesteld  als baas van Volkswagen personenwagens. Hij werkte daarvoor bij BMW waar hij een gedegen reputatie van ‘cost cutter’ heeft opgebouwd. Diess erkende dat Volkswagen weer bij nul moet beginnen in de Verenigde Staten maar hij is ook  optimistisch nadat hij een rondreis heeft gemaakt en iets verrassends ontdekte: Amerikanen houden eigenlijk wel van Volkswagen. "Velen herinneren zich de tijd van de Kever", aldus Diess.
Sommige analisten vroegen zich af of VW de Amerikaanse markt zou gaan verlaten na het emissieschandaal en dit werd ook aan ceo Müller gevraagd. "Wij hebben nooit overwogen het VW-merk van de Amerikaanse markt te halen. We zeggen tegen onszelf dat we het beter kunnen doen en dat we het beter zullen doen." De financiële topman Frank Witter bracht een model voor een wederopstanding uit de late jaren tachtig te berde: Audi’s hadden toen een ‘acceleratieprobleem’. "Audi was toen met het gedrag van de onverwachte acceleraties klinisch dood", zei hij.

Sorry

Op het moment houden de gevolgen van het schandaal het VW-concern erg bezig. Volgens topman Müller maakt het bedrijf geleidelijke voortgang bij het repareren van de gemanipuleerde auto’s maar hij voegde eraan toe dat VW niet zo ver is als men wel zou willen. Hij verontschuldigde zich nogmaals en meldde dat hij ook sorry heeft gezegd tegen president Obama toen hij daar deze week op bezoek was. "We doen er alles wat in onze macht ligt om het vertrouwen terug te winnen." (bron: FT)