Apple stopt miljard in Chinese Uber-concurrent

Apple gaat een miljard dollar investeren in Didi Chuxing, een Chinese concurrent van taxidienst Uber.

Volgens Didi wil Apple het bedrijf daarmee helpen om een platform voor de bemiddeling voor rond 11 miljoen ritten per dag op te bouwen. Didi wil daarmee tot zo’n 300 miljoen gebruikers in China zien te komen.

Apple vindt bij Didi interessante partners naast zich want ook de grootste internetwinkelier van China Alibaba en internetbedrijf Tencent dat onder meer achter Future Mobility zit hebben al geld in de Uber-concurrent gestopt. Mede daardoor is Didi er in geslaagd een groter aandeel van de Chinese markt naar zich toe te trekken dan Uber. Het bedrijf is momenteel actief in meer dan 400 steden terwijl Uber niet verder komt dan een honderdtal.

Volgens CEO Tim Cook van Apple zijn er strategische redenen voor de investering. "We zien veel mogelijkheden voor een nauwere samenwerking tussen beide bedrijven." Daarnaast hoopt Apple via Didi meer kennis over bepaalde segmenten van de Chinese markt binnen te halen. De investering versterkt daarbij wel de geruchten dat Apple daadwerkelijk een eigen auto op de markt zou willen brengen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Apple stopt miljard in Chinese Uber-concurrent - Automobielmanagement.nl

Apple stopt miljard in Chinese Uber-concurrent

Apple gaat een miljard dollar investeren in Didi Chuxing, een Chinese concurrent van taxidienst Uber.

Volgens Didi wil Apple het bedrijf daarmee helpen om een platform voor de bemiddeling voor rond 11 miljoen ritten per dag op te bouwen. Didi wil daarmee tot zo’n 300 miljoen gebruikers in China zien te komen.

Apple vindt bij Didi interessante partners naast zich want ook de grootste internetwinkelier van China Alibaba en internetbedrijf Tencent dat onder meer achter Future Mobility zit hebben al geld in de Uber-concurrent gestopt. Mede daardoor is Didi er in geslaagd een groter aandeel van de Chinese markt naar zich toe te trekken dan Uber. Het bedrijf is momenteel actief in meer dan 400 steden terwijl Uber niet verder komt dan een honderdtal.

Volgens CEO Tim Cook van Apple zijn er strategische redenen voor de investering. "We zien veel mogelijkheden voor een nauwere samenwerking tussen beide bedrijven." Daarnaast hoopt Apple via Didi meer kennis over bepaalde segmenten van de Chinese markt binnen te halen. De investering versterkt daarbij wel de geruchten dat Apple daadwerkelijk een eigen auto op de markt zou willen brengen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding