Jaguar Land Rover: meer auto’s maar minder winst

Jaguar Land Rover heeft in het Britse boekjaar tot eind maart 2016 voor het eerst meer dan een half miljoen auto’s in één jaar tijd verkocht. De teller kwam uiteindelijk uit op 521.571 nieuwe auto’s, dat is 13 procent meer dan een jaar eerder.

jaguar land rover

JLR heeft de verkopen daarmee in vijf jaar tijd weten te verdubbelen terwijl het in 2009 nog op de rand van de afgrond bungelde. Die goede resultate leidden tot een omzet van 29 miljard euro, bijna 450 miljoen meer op jaarbasis. De winst voor belastingen daalde echter scherp van 3,4 miljard naar net 2 miljard euro, blijkt uit door moederbedrijf Tata Motors gepubliceerde cijfers.

Daarbij zijn wel de kosten van 205 miljoen euro meegenomen voor de enorme explosie in de haven van het Chinese Tianjin. JLR raakte bij die ramp 6.000 auto’s kwijt. De winst stond verder onder druk door lagere verkopen in China, waar JLR een hogere marge maakt dan in westerse landen, en hoge uitgaven voor de ontwikkeling van nieuwe projecten zoals een motorenfabriek in Wolverhampton.

Jaguar Land Rover: meer auto’s maar minder winst - Automobielmanagement.nl

Jaguar Land Rover: meer auto’s maar minder winst

Jaguar Land Rover heeft in het Britse boekjaar tot eind maart 2016 voor het eerst meer dan een half miljoen auto’s in één jaar tijd verkocht. De teller kwam uiteindelijk uit op 521.571 nieuwe auto’s, dat is 13 procent meer dan een jaar eerder.

jaguar land rover

JLR heeft de verkopen daarmee in vijf jaar tijd weten te verdubbelen terwijl het in 2009 nog op de rand van de afgrond bungelde. Die goede resultate leidden tot een omzet van 29 miljard euro, bijna 450 miljoen meer op jaarbasis. De winst voor belastingen daalde echter scherp van 3,4 miljard naar net 2 miljard euro, blijkt uit door moederbedrijf Tata Motors gepubliceerde cijfers.

Daarbij zijn wel de kosten van 205 miljoen euro meegenomen voor de enorme explosie in de haven van het Chinese Tianjin. JLR raakte bij die ramp 6.000 auto’s kwijt. De winst stond verder onder druk door lagere verkopen in China, waar JLR een hogere marge maakt dan in westerse landen, en hoge uitgaven voor de ontwikkeling van nieuwe projecten zoals een motorenfabriek in Wolverhampton.