Dat schrijft de Financial Times in een uitgebreide analyse. ‘’Het niveau aan cynisme rond VW’s veranderbereidheid is tastbaar,” verwoordt een analist van zakenbank Citigroup in de krant. Na de eerste onthullingen rond het dieselschandaal leek het er even op dat VW werkelijk een andere koers in zou willen slaan maar inmiddels is het momentum al weer verdwenen. Je ziet bijvoorbeeld dat Herbert Diess, die na het schandaal tot eerste CEO van het VW-merk werd benoemd, weer rustig het podium deelt met Bernd Osterloh, de machtige voorzitter van de ondernemingsraad.
Toch lijken veranderingen wel erg noodzakelijk, benadrukt de FT. In het eerste kwartaal was de operationele marge van VW met 0,3 procent flinterdun. Müller zal daar best wat aan willen doen maar moet toch altijd weer rekening houden met de almachtige Duitse vakbonden. Kostenbesparingen zijn dan ook alleen mogelijk zonder ontslagen. Om die redenen zal de CEO waarschijnlijk de nadruk meer leggen op elektrisch rijden en autonome auto’s om zo de meer negatieve delen van zijn boodschap zo veel mogelijk uit beeld te houden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding