Amerikaanse deadline VW weer verschoven

Een Amerikaanse rechter heeft VW nu tot 28 juni de tijd gegeven om definitieve afspraken te maken met de autoriteiten en een half miljoen dieselrijders over de manier waarop dieselgate verder wordt aangepakt.

Eerder was de deadline op 21 juni gesteld maar de districtsrechter is akkoord gegaan met een week verlenging omdat het om ‘complexe materie’ gaat.

Het verzoek kwam overigens niet van VW zelf maar van de voormalige FBI-directeur Robert S. Muller die de zaak namens de rechtbank aan de kant van de slachtoffers probeert te regelen. VW heeft eerder aangeboden om de 500.000 bij het dieselschandaal betrokken auto’s terug te kopen, een milieufonds op te richten om de extra emissies te compenseren en in het algemeen groene autotechnologie te promoten. Om daarover een akkoord te bereiken, moet VW onderhandelen met een lange reeks overheidsdiensten waaronder die voor de milieubescherming, het ministerie van justitie en de commissie voor eerlijke handelspraktijken en tegelijk ook met de vertegenwoordigers van de ‘slachtoffers’. Eventuele boetes voor het overschrijden van de milieuwetten, die in de vele miljarden kunnen lopen, vallen dan ook nog buiten dit proces.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Amerikaanse deadline VW weer verschoven - Automobielmanagement.nl

Amerikaanse deadline VW weer verschoven

Een Amerikaanse rechter heeft VW nu tot 28 juni de tijd gegeven om definitieve afspraken te maken met de autoriteiten en een half miljoen dieselrijders over de manier waarop dieselgate verder wordt aangepakt.

Eerder was de deadline op 21 juni gesteld maar de districtsrechter is akkoord gegaan met een week verlenging omdat het om ‘complexe materie’ gaat.

Het verzoek kwam overigens niet van VW zelf maar van de voormalige FBI-directeur Robert S. Muller die de zaak namens de rechtbank aan de kant van de slachtoffers probeert te regelen. VW heeft eerder aangeboden om de 500.000 bij het dieselschandaal betrokken auto’s terug te kopen, een milieufonds op te richten om de extra emissies te compenseren en in het algemeen groene autotechnologie te promoten. Om daarover een akkoord te bereiken, moet VW onderhandelen met een lange reeks overheidsdiensten waaronder die voor de milieubescherming, het ministerie van justitie en de commissie voor eerlijke handelspraktijken en tegelijk ook met de vertegenwoordigers van de ‘slachtoffers’. Eventuele boetes voor het overschrijden van de milieuwetten, die in de vele miljarden kunnen lopen, vallen dan ook nog buiten dit proces.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding