Ook wordt het aanbod aan ‘nieuwe mobiliteitsoplossingen’ snel uitgebreid. Voor dat alles zal VW ‘in de dubbele cijfers’ aan miljarden investeren, waarbij dat geld opgebracht moet worden door kostenbesparingen en optimalisering van het aanbod. Op dit moment lijken die plannen geen gevolgen te hebben voor de werkgelegenheid, hoewel de invulling voor de diverse merken later nog ingevuld moet worden.

Dat zijn de hoofdpunten uit de ‘TOGETHER – Strategy 2025′, het door CEO Matthias Müller onthulde nieuwe lange termijnplan dat de VW Groep er weer bovenop moet brengen na het dieselschandaal. Financieel gesproken wil Müller komen tot een operationele marge van 7 tot 8 procent van de omzet terwijl de automobiel divisie over tien jaar een marge van 15 procent op het geïnvesteerde kapitaal zou moeten bereiken.

"De Volkswagen Groep zal meer gefocussed, efficiënt, innovatief, klantgericht en duurzaam zijn en systematisch ingericht op het genereren van winstgevende groei," verwoordt de CEO. De groep legt de funderingen voor blijvend succes in de wereld van de mobiliteit van morgen en voor haar evolutie naar wereldleidend leverancier van duurzame mobiliteit, voegt de verklaring er aan toe. Het plan is eerder deze week goedgekeurd door de bestuursraad ‘waarmee de grootste verandering in de geschiedenis van de VW Groep is ingeluid.’ Müller: "Dat vereist, na de ernstige terugslag door het dieselschandaal, om te leren van onze fouten, tekortkomingen te herstellen en een bedrijfscultuur tot stand te brengen die open, waardegericht en geworteld in integriteit is."

De focus ligt in de eerste plaats op elektrisch rijden. De groep wil de komende tien jaar meer dan 30 nieuwe ‘batterij-gedreven’ modellen lanceren. De groep verwacht dat tegen die tijd een kwart van alle nieuw te verkopen auto’s een EV zal zijn. VW zelf hoopt rond 2025 tussen de twee en drie miljoen EV’s per jaar te verkopen. Aanvullend zal VW zelf batterij-technologie gaan ontwikkelen en daarbij ook onderzoeken of dat een nieuwe inkomstenbron op zou kunnen leveren. Daarnaast gaat de aandacht uit naar het ‘transformeren van de automobiel business om nieuwe competenties te ontwikkelen’. VW zal daartoe investeren in autonoom rijden en kunstmatige intelligentie en wil daarmee tegen 2020 een eigen ‘self-driving’ systeem lanceren. Müller suggereert tenslotte dat VW in ieder geval iets gaat doen aan het huidige aanbod van circa 340 verschillende modellen. Die worden beter afgestemd op regionale markten en de vraag van de klant maar moeten tegelijkertijd winstgevende groei opleveren.

De tweede pijler onder de nieuwe VW groep is mobiliteitsdiensten, te beginnen met Uber-achtige taxidiensten en gevolgd door robotaxis, autodelen en andere vormen van transport on demand. Als eerste stap nam VW vorige maand al een belang in on-demand mobiliteitsbedrijf Gett. Op deze snel-groeiende markt streeft VW naar een omzet van miljarden tegen 2025. ‘De transformatie vereist dat VW haar altijd al buitengewone innovatiekracht en -plaats een nog bredere basis geeft.’ In dat kader stelt het Duitse bedrijf zich nog meer open voor samenwerking, acquisities en venture capital investeringen.