De Duitse industrie zou tot 7 miljard aan ‘business’ verliezen waarvan een flink deel voor rekening komt van de autofabrikanten, aldus verzekeraar Euler Hermes in een rapport.

De autobouwers zouden over en weer te kampen krijgen met nieuwe handelsbelemmeringen die de export van Duitsland naar de Britse markt ernstig in de wielen zouden rijden. Volgens Euler Hermes kan de schade daardoor oplopen tot rond de 2 miljard euro in 2019, het jaar waarin de Britten bij een OUT-uitslag van het komende referendum daadwerkelijk de EU zouden verlaten. Het Verband der Automobilindustrie VDA meldt daarbij dat auto’s van Duitse fabrikanten samen ongeveer 50 procent van de Britse markt in handen hebben. Eén op de vijf in Duitsland gebouwde auto’s gaat naar Groot-Brittannië. "Daarom is het voor ons erg belangrijk dat Groot-Brittannië in de Europese Unie blijft," zegt directeur Matthias Wissmann van het VDA. Hij vermeldt daarbij nog niet dat Duitse fabrikanten ook rechtstreekse belangen hebben in Groot-Brittannië. Zo is BMW eigenaar van Mini en heeft Opel onder de Britse merknaam Vauxhall grote autofabrieken bij Liverpool en Londen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding