Britse en Duitse autobond: markt openhouden

De Society of Motor Manufacturers and Traders, de Britse organisatie voor de auto-industrie, eist dat de regering na Brexit er voor zorgt dat de auto-industrie in Groot-Brittannië vrije toegang houdt tot de Europese en andere wereldmarkten.

Ook moet het mogelijk blijven werknemers van buiten het VK aan te trekken. Ook het Duitse Verband der Automobilindustrie VDA benadrukt dat de vrije handel mogelijk moet blijven.

Directeur Mike Hawes van de SMMT: "Het Britse publiek heeft gekozen voor een nieuwe toekomst buiten Europa. De regering moet nu zorgen dat de economische stabiliteit blijft en een deal sluiten met de EU om de belangen van de auto-industrie veilig te stellen." Zijn collega Mattias Wiseman van de Duitse VDA stelt op zijn beurt: "Alles wat mogelijk is moet worden gedaan om het vrije verkeer van goederen en diensten tussen het VK en de rest van de EU op gang te houden. Het is in niemands belang om de internationale goederenstroom duurder te maken door allerlei barrières op te werpen. Wij zullen er alles aan doen om ervoor te zorgen dat dit succesverhaal door kan gaan."

Van de autofabrikanten zelf heeft inmiddels BMW, eigenaar van Mini en Rolls-Royce, ook gereageerd. Dat stelt dat er voorlopig geen verandering zal komen in de verhoudingen met de Britse dochter maar dat de gevolgen op langere termijn nog niet te overzien zijn. Het aandeel BMW verloor vrijdag bij aanvang van de beurs 7 procent van zijn waarde. Andere autobedrijven met fabrieken in Groot-Brittannië, zoals Nissan, Honda, General Motors of Tata Motors als eigenaar van Jaguar Land Rover hebben nog geen reactie gegeven op Brexit.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Britse en Duitse autobond: markt openhouden - Automobielmanagement.nl

Britse en Duitse autobond: markt openhouden

De Society of Motor Manufacturers and Traders, de Britse organisatie voor de auto-industrie, eist dat de regering na Brexit er voor zorgt dat de auto-industrie in Groot-Brittannië vrije toegang houdt tot de Europese en andere wereldmarkten.

Ook moet het mogelijk blijven werknemers van buiten het VK aan te trekken. Ook het Duitse Verband der Automobilindustrie VDA benadrukt dat de vrije handel mogelijk moet blijven.

Directeur Mike Hawes van de SMMT: "Het Britse publiek heeft gekozen voor een nieuwe toekomst buiten Europa. De regering moet nu zorgen dat de economische stabiliteit blijft en een deal sluiten met de EU om de belangen van de auto-industrie veilig te stellen." Zijn collega Mattias Wiseman van de Duitse VDA stelt op zijn beurt: "Alles wat mogelijk is moet worden gedaan om het vrije verkeer van goederen en diensten tussen het VK en de rest van de EU op gang te houden. Het is in niemands belang om de internationale goederenstroom duurder te maken door allerlei barrières op te werpen. Wij zullen er alles aan doen om ervoor te zorgen dat dit succesverhaal door kan gaan."

Van de autofabrikanten zelf heeft inmiddels BMW, eigenaar van Mini en Rolls-Royce, ook gereageerd. Dat stelt dat er voorlopig geen verandering zal komen in de verhoudingen met de Britse dochter maar dat de gevolgen op langere termijn nog niet te overzien zijn. Het aandeel BMW verloor vrijdag bij aanvang van de beurs 7 procent van zijn waarde. Andere autobedrijven met fabrieken in Groot-Brittannië, zoals Nissan, Honda, General Motors of Tata Motors als eigenaar van Jaguar Land Rover hebben nog geen reactie gegeven op Brexit.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding