Toyota verkocht de afgelopen maand 5,6 procent minder auto’s dan een jaar eerder terwijl de schade bij marktleider General Motors beperkt bleef tot 1,6 procent. Wel is het zo dat GM daarbij aantekent dat de afremming bewust beleid is omdat het minder auto’s verkoopt aan de dagverhuursector die over het algemeen lagere winsten oplevert dan de verkoop aan particulieren.

Behalve GM en Toyota zitten alle andere grote spelers ook nog altijd op een stevige plus. De nummer twee op de Amerikaanse markt Ford kon in mei 6,4 procent meer auto’s verkopen terwijl Fiat Chrysler Automobiles een flinke plus van 6,5 procent laat zien. De beste prestatie komt voor rekening van Nissan dat de afgelopen maand ruim 13 procent meer auto’s wist te verkopen dan een jaar eerder.

Op jaarbasis zouden de Amerikaanse autoverkopen nu uitkomen rond de 17 miljoen stuks. Dat is weliswaar nog altijd een sterke prestatie maar toch minder dan de 17,3 miljoen waarvan eerder dit jaar nog werd uitgegaan en zeker minder dan de 17,5 miljoen die eerder als record is neergezet.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding