Brussel wil dat VW compensatie betaalt

De Europese Commissie vindt het onaanvaardbaar dat Volkswagen Amerikaanse eigenaren van door dieselgate getroffen auto’s wel compensatie betaalt of zelfs hun auto’s terugkoopt terwijl Europese eigenaren geen cent zouden ontvangen.

Brussel wil dat VW compensatie betaalt

VW’s keiharde weigering om in ieder geval een gebaar te maken kan de hele auto-industrie in Europa verdere schade berokkenen en haar positie bij het lobbyen in gevaar brengen.
Dat meldt de doorgaans uitstekend geïnformeerde Financial Times uit Brussel. Daar wordt het voorbeeld genoemd van de banken die nul op het request kregen toen ze na de crisis van 2008 aandrongen op soepeler regels dan Brussel in petto had. Hetzelfde kan straks het geval zijn rond de verdere eisen die de EU gaat stellen aan de emissies van auto’s.

De problemen worden nog verergerd door berichten dat ook andere autofabrikanten, inclusief Mercedes-Benz en Opel, hebben toegegeven software te gebruiken die de emissiecontrole uitschakelt als het te koud is. EU-commissaris El?bieta Bie?kowska vindt dat de autosector daarmee de omvang van de dieselproblemen ontkent. Zij is toch al woedend over een brief van VW-topman Matthias Muller waarin hij stelt dat de dieselproblemen in Europa opgelost kunnen worden door die auto’s terug te roepen en aan te passen. Muller heeft eerder onderstreept dat VW over de kop zou gaan als het de miljoenen ‘getroffen’ eigenaren in Europa eenzelfde regeling moet aanbieden als die in de VS.

Brussel wil dat VW compensatie betaalt - Automobielmanagement.nl

Brussel wil dat VW compensatie betaalt

De Europese Commissie vindt het onaanvaardbaar dat Volkswagen Amerikaanse eigenaren van door dieselgate getroffen auto’s wel compensatie betaalt of zelfs hun auto’s terugkoopt terwijl Europese eigenaren geen cent zouden ontvangen.

Brussel wil dat VW compensatie betaalt

VW’s keiharde weigering om in ieder geval een gebaar te maken kan de hele auto-industrie in Europa verdere schade berokkenen en haar positie bij het lobbyen in gevaar brengen.
Dat meldt de doorgaans uitstekend geïnformeerde Financial Times uit Brussel. Daar wordt het voorbeeld genoemd van de banken die nul op het request kregen toen ze na de crisis van 2008 aandrongen op soepeler regels dan Brussel in petto had. Hetzelfde kan straks het geval zijn rond de verdere eisen die de EU gaat stellen aan de emissies van auto’s.

De problemen worden nog verergerd door berichten dat ook andere autofabrikanten, inclusief Mercedes-Benz en Opel, hebben toegegeven software te gebruiken die de emissiecontrole uitschakelt als het te koud is. EU-commissaris El?bieta Bie?kowska vindt dat de autosector daarmee de omvang van de dieselproblemen ontkent. Zij is toch al woedend over een brief van VW-topman Matthias Muller waarin hij stelt dat de dieselproblemen in Europa opgelost kunnen worden door die auto’s terug te roepen en aan te passen. Muller heeft eerder onderstreept dat VW over de kop zou gaan als het de miljoenen ‘getroffen’ eigenaren in Europa eenzelfde regeling moet aanbieden als die in de VS.