Megaboete truckfabrikanten op komst

De Europese truckfabrikanten horen later deze week hoe hoog de uiteindelijke boetes worden voor de illegale prijs- en andere afspraken waarvoor Brussel ze heeft aangeklaagd.

Megaboete truckfabrikanten op komst

Aangenomen wordt dat het zal gaan om een nieuwe recordboete die aanzienlijk hoger ligt dan het vorige record van 1,4 miljard tegen een kartel van tv- en computerschermen.

Vier van de bedrijven, DAF, Iveco, Volvo en Daimler hebben zelf al 2,85 miljard euro opzij gezet. Scania heeft nog niets gereserveerd maar rekent wel op een boete terwijl VW-zuster MAN, dat als klokkenluider is opgetreden, er zo goed als zeker zonder boete van af zal komen. Formeel kan de boete oplopen tot 10 procent van de wereldwijde omzet wat in het geval van de truckfabrikanten meer dan 10 miljard euro zou kunnen zijn.

Volgens de Europese Commissie hebben de bedrijven veertien jaar lang prijsafspraken gemaakt maar ook de invoering van nieuwe emissietechnologie doelbewust gedwarsboomd. Vooral dat laatste telt zwaar mee in een tijd waarin Brussel toch al druk bezig is met dieselgate. Kopers van vrachtwagens hebben al laten weten dat zij de truckfabrikanten voor de rechter zullen slepen omdat ze jarenlang te veel hebben betaald.

Megaboete truckfabrikanten op komst - Automobielmanagement.nl

Megaboete truckfabrikanten op komst

De Europese truckfabrikanten horen later deze week hoe hoog de uiteindelijke boetes worden voor de illegale prijs- en andere afspraken waarvoor Brussel ze heeft aangeklaagd.

Megaboete truckfabrikanten op komst

Aangenomen wordt dat het zal gaan om een nieuwe recordboete die aanzienlijk hoger ligt dan het vorige record van 1,4 miljard tegen een kartel van tv- en computerschermen.

Vier van de bedrijven, DAF, Iveco, Volvo en Daimler hebben zelf al 2,85 miljard euro opzij gezet. Scania heeft nog niets gereserveerd maar rekent wel op een boete terwijl VW-zuster MAN, dat als klokkenluider is opgetreden, er zo goed als zeker zonder boete van af zal komen. Formeel kan de boete oplopen tot 10 procent van de wereldwijde omzet wat in het geval van de truckfabrikanten meer dan 10 miljard euro zou kunnen zijn.

Volgens de Europese Commissie hebben de bedrijven veertien jaar lang prijsafspraken gemaakt maar ook de invoering van nieuwe emissietechnologie doelbewust gedwarsboomd. Vooral dat laatste telt zwaar mee in een tijd waarin Brussel toch al druk bezig is met dieselgate. Kopers van vrachtwagens hebben al laten weten dat zij de truckfabrikanten voor de rechter zullen slepen omdat ze jarenlang te veel hebben betaald.