Dat is te wijten aan de scherpe daling van de koers van het Britse pond en het verwachte instorten van de automarkt in dat land. Ford sluit niet uit dat het minstens één van de twee Britse fabrieken gaat sluiten. Ook is de kans groot dat auto’s in ieder geval in Groot-Brittannië duurder gaan worden.

"We moeten naar de kosten kijken om dit op te vangen. We zullen het hoe dan ook terughalen," aldus financial officer Bob Shanks bij de toelichting van de halfjaar cijfers. In die periode ging de omzet met zes procent omhoog naar 39,5 miljard dollar maar daalde de nettowinst met negen procent naar twee miljard dollar, vooral door tegenvallende resultaten in China en Zuid-Amerika. In Europa verdrievoudigde de winst echter naar 467 miljoen dollar, deels door betere verkopen in Rusland. In Noord-Amerika is de groei er uit en is voor de nabije toekomst ook geen verbetering te voorzien, denkt Ford. Alles bij elkaar verkocht Ford in de eerste zes maanden 1,7 miljoen auto’s, vrijwel evenveel als een jaar eerder. "We zien dat de economische risico’s vrijwel overal in de wereld groter worden en vooral met wat er gebeurt met Brexit," aldus Shanks.