De halfjaaromzet kwam 2,3 procent hoger uit op bijna 45,9 miljard terwijl de nettowinst met 10 procent steeg naar 3,59 miljard, eveneens een nieuw record. De winstmarge in de autodivisie kwam uit op 9,5 procent, ruim een procentpunt beter dan vorig jaar.

"Als je kijkt naar de winstmarge over de laatste 25 kwartalen dan zien we dat we niet alleen focussen op resultaten op korte termijn. Belangrijker is dat we ons concentreren op wat wij beschouwen als onze primaire verantwoordelijkheid: voortdurend goede resultaten afleveren, zelfs in wisselvallige tijden, zodat we de toekomst van de onderneming kunnen financieren en vormgeven uit onze eigen kracht", zo verwoordt Friedrich Eichiner, in de Board of Management verantwoordelijk voor financiën.

BMW zelf verkocht in het halfjaar 986.557 nieuwe auto’s, een toename met bijna zes procent. De wind in de rug kwam van alle kanten, inclusief de verkopen van de 7-series en de X-modellen, stelt de Duitse fabrikant. Van de BMW X1 werden er bijvoorbeeld 62 procent meer verkocht dan een jaar eerder terwijl de 2-series een groei met ruim 52 procent neerzette. Verder doen ook de elektrische modellen het uitstekend, vooral in ons land waar 15 procent van alle in juni verkochte BMW’s een i of iPerformance model was. Verder verkocht Mini met 174.898 wagens 5,4 procent meer terwijl er van de motorfietsen voor het eerst in zes maanden tijd meer dan 80.000 werden afgezet.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding