Aan verhuurbedrijven werden echter 10.000 auto’s minder verkocht dan vorig jaar, een daling met 42 procent. Overall verkocht GM in de VS 267.258 nieuwe personenauto’s, dat is een kleine twee procent minder dan in juli 2015. Dat bevestigt het beeld dat de Amerikaanse automarkt over haar hoogtepunt heen is, zoals Ford eerder deze week ook nadrukkelijk riep.

Dat retail het beter doet, was ook precies de bedoeling omdat op die particuliere markt veel meer winst te halen valt, aldus het autobedrijf. GM kondigt ook trots aan dat het marktaandeel op de Amerikaanse retail-markt weer één procentpunt omhoog is gegaan naar bijna 18 procent, het hoogste aandeel sinds december 2011. GM is er daarmee in 14 van de afgelopen 15 maanden in geslaagd wat marktaandeel bij de concurrentie weg te slepen.

De autofabrikant meldt verder dat het per eind juli in de Verenigde Staten zelf voor 66 dagen voorraden had. "Kleinere voorraden verminderen de druk om met aanbiedingen te strooien om producten maar te verkopen en bieden ons bedrijf een goede uitgangspositie als de markt begint af te zwakken." GM lijkt het overigens niet eens met Ford dat dat moment al is aangebroken omdat ‘de lage rente, de goede werkgelegenheid, stabiele brandstofprijzen en hogere lonen nog altijd positieve factoren blijven die naar een sterke tweede jaarhelft wijzen’.