Spaanse auto-industrie veert op na de crisis

De auto-industrie in Spanje maakt een ‘revival’ door, met miljardeninvesteringen van onder andere Volkswagen, Ford en Daimler in hun Spaanse fabrieken.

De ernstige economische crisis met een hoge werkloosheid heeft geleid tot lagere lonen en meer flexibiliteit op de arbeidsmarkt waardoor Spanje nu weer aantrekkelijk is geworden voor de autoproductie. Spanje is inmiddels de op Duitsland na grootste autoproducent van Europa en het achtste autoland in de wereld.

"Spanje kan niet concurreren met Oost-Europa maar is nog altijd goedkoper dan Frankrijk of Duitsland. De soepeler arbeidswetten hebben er toe bijgedragen dat onze verwachtingen voor de toekomst zijn verbeterd," zegt Joachim Hinz, financieel directeur bij VW-dochter Seat in de Wall Street Journal.

Volkswagen Group investeert nu een miljard euro in haar fabriek in Pamplona waar de Polo van de band rolt, wat 500 extra arbeidsplaatsen oplevert. Daimler heeft de afgelopen tijd al een miljard gepompt in haar fabriek in Vitora waar het Mercedes-bestelwagens bouwt terwijl ook bandenfabrikant Continental nieuw geld in zijn Spaanse vestigingen investeert. Ford besloot al twee jaar geleden de productie van haar fabriek in Genk te verplaatsen naar Valencia en zal de komende tijd nog eens 2,3 miljard euro in die vestiging investeren. De auto-industrie, die jaarlijks 2,7 miljoen voertuigen produceert, is daarmee inmiddels goed voor een kleine negen procent van het BNP van Spanje terwijl dat tien jaar geleden nog maar vijf procent was. 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Spaanse auto-industrie veert op na de crisis - Automobielmanagement.nl

Spaanse auto-industrie veert op na de crisis

De auto-industrie in Spanje maakt een ‘revival’ door, met miljardeninvesteringen van onder andere Volkswagen, Ford en Daimler in hun Spaanse fabrieken.

De ernstige economische crisis met een hoge werkloosheid heeft geleid tot lagere lonen en meer flexibiliteit op de arbeidsmarkt waardoor Spanje nu weer aantrekkelijk is geworden voor de autoproductie. Spanje is inmiddels de op Duitsland na grootste autoproducent van Europa en het achtste autoland in de wereld.

"Spanje kan niet concurreren met Oost-Europa maar is nog altijd goedkoper dan Frankrijk of Duitsland. De soepeler arbeidswetten hebben er toe bijgedragen dat onze verwachtingen voor de toekomst zijn verbeterd," zegt Joachim Hinz, financieel directeur bij VW-dochter Seat in de Wall Street Journal.

Volkswagen Group investeert nu een miljard euro in haar fabriek in Pamplona waar de Polo van de band rolt, wat 500 extra arbeidsplaatsen oplevert. Daimler heeft de afgelopen tijd al een miljard gepompt in haar fabriek in Vitora waar het Mercedes-bestelwagens bouwt terwijl ook bandenfabrikant Continental nieuw geld in zijn Spaanse vestigingen investeert. Ford besloot al twee jaar geleden de productie van haar fabriek in Genk te verplaatsen naar Valencia en zal de komende tijd nog eens 2,3 miljard euro in die vestiging investeren. De auto-industrie, die jaarlijks 2,7 miljoen voertuigen produceert, is daarmee inmiddels goed voor een kleine negen procent van het BNP van Spanje terwijl dat tien jaar geleden nog maar vijf procent was. 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding