General Motors ziet weer kansen in China

General Motors is weer wat optimistischer over de automarkt in China die vorig jaar wat in het slop was geraakt. GM denkt nu dat er in China in 2020 rond 30 miljoen auto’s worden verkocht terwijl dat er vorig jaar 24,6 miljoen waren.

Daarbij ligt de nadruk wel meer op stadsauto’s, een segment dat buitenlandse autofabrikanten volgens GM’s directeur China Matt Tsien vaak links laten liggen.

General Motors heeft samen met haar Chinese partners in de eerste helft van dit jaar 1,18 miljoen nieuwe auto’s af kunnen leveren, ruim vijf procent meer dan een jaar eerder en een nieuw halfjaarrecord. De automarkt als geheel, die vorig jaar nog in het slop zat, vertoonde in juni een groei met 15 procent vergeleken met vorig jaar. Vanwege de trage economische groei is het echter moeilijk te voorspellen hoe de nabije toekomst er uit zal zien. Voor de langere termijn blijft het beeld echter positief, denkt Tsien. "Er zal een moment komen waarop de markt verzadigd is maar dat ligt nog zeker tien jaar weg."

Het groeipatroon is echter wel drastisch veranderd. Ging het de afgelopen jaren vooral om de grootste steden als Beijing en Shanghai, nu moet de autosector het vooral hebben van kleinere steden (vaak nog altijd met een miljoenen-bevolking) of van het Chinese platteland. De automobilisten daar geven vaak de voorkeur aan een goedkoper basismodel, de low cost auto’s die buitenlandse fabrikanten maar weinig in de showroom hebben staan., "De ‘tier one steden’ zijn nu wel verzadigd, maar in ‘tier-three’ and ‘tier-four’ steden boeken we nog altijd groei met dubbele cijfers." Tsien denkt daarbij dat GM een goede uitgangspositie heeft dankzij de investeringen in simpeler Chinese merken in de al in 2000 gestarte samenwerking met SAIC Motor Corp en Guangxi Automobile Group.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

General Motors ziet weer kansen in China - Automobielmanagement.nl

General Motors ziet weer kansen in China

General Motors is weer wat optimistischer over de automarkt in China die vorig jaar wat in het slop was geraakt. GM denkt nu dat er in China in 2020 rond 30 miljoen auto’s worden verkocht terwijl dat er vorig jaar 24,6 miljoen waren.

Daarbij ligt de nadruk wel meer op stadsauto’s, een segment dat buitenlandse autofabrikanten volgens GM’s directeur China Matt Tsien vaak links laten liggen.

General Motors heeft samen met haar Chinese partners in de eerste helft van dit jaar 1,18 miljoen nieuwe auto’s af kunnen leveren, ruim vijf procent meer dan een jaar eerder en een nieuw halfjaarrecord. De automarkt als geheel, die vorig jaar nog in het slop zat, vertoonde in juni een groei met 15 procent vergeleken met vorig jaar. Vanwege de trage economische groei is het echter moeilijk te voorspellen hoe de nabije toekomst er uit zal zien. Voor de langere termijn blijft het beeld echter positief, denkt Tsien. "Er zal een moment komen waarop de markt verzadigd is maar dat ligt nog zeker tien jaar weg."

Het groeipatroon is echter wel drastisch veranderd. Ging het de afgelopen jaren vooral om de grootste steden als Beijing en Shanghai, nu moet de autosector het vooral hebben van kleinere steden (vaak nog altijd met een miljoenen-bevolking) of van het Chinese platteland. De automobilisten daar geven vaak de voorkeur aan een goedkoper basismodel, de low cost auto’s die buitenlandse fabrikanten maar weinig in de showroom hebben staan., "De ‘tier one steden’ zijn nu wel verzadigd, maar in ‘tier-three’ and ‘tier-four’ steden boeken we nog altijd groei met dubbele cijfers." Tsien denkt daarbij dat GM een goede uitgangspositie heeft dankzij de investeringen in simpeler Chinese merken in de al in 2000 gestarte samenwerking met SAIC Motor Corp en Guangxi Automobile Group.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding