Dure yen kost Japanse autobedrijven al vijf miljard dollar

De hoge koers van de Japanse yen heeft de autofabrikanten in dat land in het eerste kwartaal van hun nieuwe boekjaar – de periode 1 april tot en met 30 juni – al zeker vijf miljard dollar aan verliezen gekost.

Premier Shinzo Abe heeft nu al plan aangekondigd om de yen wat te drukken maar dat zal zeker niet op korte termijn resultaat afwerpen.  

De Japanse yen is sinds begin dit jaar al 18 procent duurder geworden tegenover de dollar en 16 procent tegenover de euro. De koersstijging is nog versterkt door het Britse Brexit-referendum omdat de yen als veilige-haven valuta wordt gezien. Dat betekent dat de in dollar- of eurolanden gemaakte winsten van autofabrikanten als Toyota, Nissan, Honda, Mazda of Suzuki in yen omgerekend aanzienlijk lager uitkomen.

Toyota heeft daarin al aanleiding gezien de winstverwachting voor het lopende boekjaar flink naar beneden bij te stellen. Toyota voorspelt nu dat de winst over 2016/17 zo’n 37 procent lager uit zal komen dan in 2015/16. Nissan heeft ondertussen laten weten dat het nog meer productie wil verplaatsen naar regio’s waar de auto’s daadwerkelijk worden verkocht.

Voor Honda zijn de gevolgen minder ernstig omdat de resultaten van dat bedrijf de afgelopen twee jaar toch al fors onder druk stonden door het Takata airbags-schandaal. Honda heeft al een kostenbesparingsprogramma aangekondigd en de vrees van de regering in Tokyo is nu dat andere autobouwers dat ook gaan doen, met alle gevolgen van dien voor de werkgelegenheid.

Dure yen kost Japanse autobedrijven al vijf miljard dollar - Automobielmanagement.nl

Dure yen kost Japanse autobedrijven al vijf miljard dollar

De hoge koers van de Japanse yen heeft de autofabrikanten in dat land in het eerste kwartaal van hun nieuwe boekjaar – de periode 1 april tot en met 30 juni – al zeker vijf miljard dollar aan verliezen gekost.

Premier Shinzo Abe heeft nu al plan aangekondigd om de yen wat te drukken maar dat zal zeker niet op korte termijn resultaat afwerpen.  

De Japanse yen is sinds begin dit jaar al 18 procent duurder geworden tegenover de dollar en 16 procent tegenover de euro. De koersstijging is nog versterkt door het Britse Brexit-referendum omdat de yen als veilige-haven valuta wordt gezien. Dat betekent dat de in dollar- of eurolanden gemaakte winsten van autofabrikanten als Toyota, Nissan, Honda, Mazda of Suzuki in yen omgerekend aanzienlijk lager uitkomen.

Toyota heeft daarin al aanleiding gezien de winstverwachting voor het lopende boekjaar flink naar beneden bij te stellen. Toyota voorspelt nu dat de winst over 2016/17 zo’n 37 procent lager uit zal komen dan in 2015/16. Nissan heeft ondertussen laten weten dat het nog meer productie wil verplaatsen naar regio’s waar de auto’s daadwerkelijk worden verkocht.

Voor Honda zijn de gevolgen minder ernstig omdat de resultaten van dat bedrijf de afgelopen twee jaar toch al fors onder druk stonden door het Takata airbags-schandaal. Honda heeft al een kostenbesparingsprogramma aangekondigd en de vrees van de regering in Tokyo is nu dat andere autobouwers dat ook gaan doen, met alle gevolgen van dien voor de werkgelegenheid.