Mexico prijst zich uit de markt als autoland

Toyota, BMW, Ford, Volkswagen en andere grote automerken hebben tegenwoordig allemaal een fabriek in Mexico. Vanuit dat land wordt vooral de markt in de VS beleverd maar in Mexico gebouwde auto’s komen ook naar Europa.

Mexicaanse fabriek

Vanwege de lage lonen is Mexico lange tijd aantrekkelijk geweest voor autobedrijven die veel werkers nodig hebben. Maar die autofabrikanten lijken zichzelf nu in de voet te hebben geschoten. In korte tijd zijn er namelijk zo veel fabrieken verrezen dat er een tekort dreigt aan geschikte arbeiders. Die, of beter gezegd hun bonden, zien daarom kans hogere lonen te eisen waardoor het voordeel dat Mexico tot nu toe bood langzaam dreigt weg te smelten.

In enkele Mexicaanse autofabrieken zijn de lonen de laatste jaren noodgedwongen al met dubbele cijfers omhoog gegaan. Dat komt ook doordat veel arbeiders hun kans schoon zien en van de ene naar de andere fabriek overstappen in ruil voor een hoger loon. Soms zeggen ze niet eens op, waardoor er aan de lopende band steeds weer gaten ontstaan die de productie vertragen. Hoewel er wel een risico is dat de zaken verder uit de hand lopen, valt het voorlopig allemaal nog wel mee. Gemiddeld verdient een Mexicaanse autowerknemer 1 US dollar per uur, een salaris waarmee je een Amerikaan niet uit z’n bed zou krijgen.

Mexico prijst zich uit de markt als autoland - Automobielmanagement.nl

Mexico prijst zich uit de markt als autoland

Toyota, BMW, Ford, Volkswagen en andere grote automerken hebben tegenwoordig allemaal een fabriek in Mexico. Vanuit dat land wordt vooral de markt in de VS beleverd maar in Mexico gebouwde auto’s komen ook naar Europa.

Mexicaanse fabriek

Vanwege de lage lonen is Mexico lange tijd aantrekkelijk geweest voor autobedrijven die veel werkers nodig hebben. Maar die autofabrikanten lijken zichzelf nu in de voet te hebben geschoten. In korte tijd zijn er namelijk zo veel fabrieken verrezen dat er een tekort dreigt aan geschikte arbeiders. Die, of beter gezegd hun bonden, zien daarom kans hogere lonen te eisen waardoor het voordeel dat Mexico tot nu toe bood langzaam dreigt weg te smelten.

In enkele Mexicaanse autofabrieken zijn de lonen de laatste jaren noodgedwongen al met dubbele cijfers omhoog gegaan. Dat komt ook doordat veel arbeiders hun kans schoon zien en van de ene naar de andere fabriek overstappen in ruil voor een hoger loon. Soms zeggen ze niet eens op, waardoor er aan de lopende band steeds weer gaten ontstaan die de productie vertragen. Hoewel er wel een risico is dat de zaken verder uit de hand lopen, valt het voorlopig allemaal nog wel mee. Gemiddeld verdient een Mexicaanse autowerknemer 1 US dollar per uur, een salaris waarmee je een Amerikaan niet uit z’n bed zou krijgen.