De grootste klappen vielen in Frankrijk, waar de markt tien procent inzakte, en in Duitsland met een min van vier procent. De Britse markt bleef na vele maanden groei nu stabiel terwijl in Spanje en Italie nog wel meer nieuwe auto’s werden verkocht dan vorig jaar maar de toename toch beperkt bleef tot een procent of vier. Ons land, België, Denemarken en Finland lieten verder alle een daling zien. Volgens het Verband der Automobilindustrie, dat de cijfers bekend maakte, speelt wel een rol dat juli dit jaar twee werkdagen minder telde dan dezelfde maand in 2015.

Ook op de Amerikaanse markt is de groei er uit, zoals onder meer Ford al eerder meldde. De VDA-cijfers geven voor de VS een mager plusje van een half procent. Dat cijfer is het saldo van een daling met negen procent bij personenauto’s en een toename met bijna acht procent bij light trucks. Verder werden in Brazilië ondanks, of misschien dankzij, de Olympische Spelen vorige maand weer 20 procent minder auto’s verkocht dan een jaar eerder.

Een geluk voor de internationale auto-industrie is echter dat de tijdelijke inzinking van de automarkt in China nu toch echt voorbij is. In jui werden daar 1,6 miljoen nieuwe personenauto’s aan de man gebracht, een groei met 30 procent vergeleken bij vorig jaar. VDA tekent daarbij wel aan dat juli 2015 juist een uitzonderlijk zwakke maand was voor de Chinese automarkt.

West-Europa, de VS en China laten alle weer groei zien, soms zelf met dubbele cijfers. Twee van de drie auto’s die wereldwijd verkocht worden, komen in die drie regio’s terecht. Natuurlijk zijn er ook schaduwkanten, zoals Rusland en Brazilië, maar toch kunnen we stellen dat de wereldmarkt voor personenauto’s in 2016 weer op een groeikoers zit,” zegt voorzitter Matthias Wissmann van de VDA.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding