VW te afhankelijk van leveranciers

De bekende Duitse autodeskundige prof. Ferdinand Dudenhöffer van de Universiteit Duisburg/Essen vraagt zich hardop af waarom een autobedrijf als Volkswagen zo afhankelijk kan zijn van één leverancier van bepaalde vitale onderdelen.

"Bij welk ander autobedrijf in de wereld dan ook zijn er voor dergelijke onderdelen minstens twee leveranciers,” zegt hij. Duddenhöffer is ook verbaasd dat VW het conflict zo hoog heeft laten oplopen. Tegelijk maakt de staat Nedersaksen, de op één na grootste aandeelhouder van VW, zich ernstig zorgen over de nieuwe problemen. Minister Olaf Lies probeert daarom te bemiddelen tussen de partijen om het conflict zo snel mogelijk uit de wereld te krijgen.

De productiestop is, zoals gemeld, het gevolg van een hoog opgelopen conflict met de Duitse toeleverancier Prevent . Die heeft daarom de levering van gietijzeren onderdelen zoals remschijven door dochterbedrijf ES Automobilguss en zittingen voor autostoelen van Car Trim stil gelegd. Volkswagen zou het contract met Prevent hebben opgezegd waarop dat bedrijf schadevergoeding eist en als ‘onderpand’ de betrokken onderdelen weigert te leveren. Eerder al werd bekend dat VW voor zo’n 20 duizend arbeiders werktijdverkorting had aangevraagd maar de gevolgen blijken nog ernstiger dan voorzien.

Intussen komt namelijk de productie van de Volkswagen Golf, één van de best verkochte auto’s in Europa, vandaag (maandag) of uiterlijk de dagen daarna tot stilstand. In de grootste fabriek voor de Golf in Wolfsburg vervallen vandaag zeker al enkele ploegen. Ook de fabriek in Zwickau, waar naast de Golf de Passat wordt gebouwd, komt begin deze week tot stilstand. Dat betekent dat er tot 3.800 auto’s per dag niet gebouwd kunnen worden, wat het toch al veelgeplaagde Volkswagen nog eens honderden miljoenen gaat kosten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Tja de kosten van het gesjoemel moeten nu bij de leveranciers en klanten vandaan gehaald worden. Ze kunnen een Fordje doen. Toen Ford Volvo kocht en daarvoor te weinig geld hadden bedachten ze een heel goede simpele oplossing. Meteen de prijzen van alle onderdelen verdubbelen, zodat de bestaande klanten een gedeelte van de overnamen kosten betaalden. Ik wens de VW klanten succes met hun toekomstige onderhoud rekeningen!

Geplaatst door: Jerry op
VW te afhankelijk van leveranciers - Automobielmanagement.nl

VW te afhankelijk van leveranciers

De bekende Duitse autodeskundige prof. Ferdinand Dudenhöffer van de Universiteit Duisburg/Essen vraagt zich hardop af waarom een autobedrijf als Volkswagen zo afhankelijk kan zijn van één leverancier van bepaalde vitale onderdelen.

"Bij welk ander autobedrijf in de wereld dan ook zijn er voor dergelijke onderdelen minstens twee leveranciers,” zegt hij. Duddenhöffer is ook verbaasd dat VW het conflict zo hoog heeft laten oplopen. Tegelijk maakt de staat Nedersaksen, de op één na grootste aandeelhouder van VW, zich ernstig zorgen over de nieuwe problemen. Minister Olaf Lies probeert daarom te bemiddelen tussen de partijen om het conflict zo snel mogelijk uit de wereld te krijgen.

De productiestop is, zoals gemeld, het gevolg van een hoog opgelopen conflict met de Duitse toeleverancier Prevent . Die heeft daarom de levering van gietijzeren onderdelen zoals remschijven door dochterbedrijf ES Automobilguss en zittingen voor autostoelen van Car Trim stil gelegd. Volkswagen zou het contract met Prevent hebben opgezegd waarop dat bedrijf schadevergoeding eist en als ‘onderpand’ de betrokken onderdelen weigert te leveren. Eerder al werd bekend dat VW voor zo’n 20 duizend arbeiders werktijdverkorting had aangevraagd maar de gevolgen blijken nog ernstiger dan voorzien.

Intussen komt namelijk de productie van de Volkswagen Golf, één van de best verkochte auto’s in Europa, vandaag (maandag) of uiterlijk de dagen daarna tot stilstand. In de grootste fabriek voor de Golf in Wolfsburg vervallen vandaag zeker al enkele ploegen. Ook de fabriek in Zwickau, waar naast de Golf de Passat wordt gebouwd, komt begin deze week tot stilstand. Dat betekent dat er tot 3.800 auto’s per dag niet gebouwd kunnen worden, wat het toch al veelgeplaagde Volkswagen nog eens honderden miljoenen gaat kosten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Tja de kosten van het gesjoemel moeten nu bij de leveranciers en klanten vandaan gehaald worden. Ze kunnen een Fordje doen. Toen Ford Volvo kocht en daarvoor te weinig geld hadden bedachten ze een heel goede simpele oplossing. Meteen de prijzen van alle onderdelen verdubbelen, zodat de bestaande klanten een gedeelte van de overnamen kosten betaalden. Ik wens de VW klanten succes met hun toekomstige onderhoud rekeningen!

Geplaatst door: Jerry op