"Bij welk ander autobedrijf in de wereld dan ook zijn er voor dergelijke onderdelen minstens twee leveranciers,” zegt hij. Duddenhöffer is ook verbaasd dat VW het conflict zo hoog heeft laten oplopen. Tegelijk maakt de staat Nedersaksen, de op één na grootste aandeelhouder van VW, zich ernstig zorgen over de nieuwe problemen. Minister Olaf Lies probeert daarom te bemiddelen tussen de partijen om het conflict zo snel mogelijk uit de wereld te krijgen.

De productiestop is, zoals gemeld, het gevolg van een hoog opgelopen conflict met de Duitse toeleverancier Prevent . Die heeft daarom de levering van gietijzeren onderdelen zoals remschijven door dochterbedrijf ES Automobilguss en zittingen voor autostoelen van Car Trim stil gelegd. Volkswagen zou het contract met Prevent hebben opgezegd waarop dat bedrijf schadevergoeding eist en als ‘onderpand’ de betrokken onderdelen weigert te leveren. Eerder al werd bekend dat VW voor zo’n 20 duizend arbeiders werktijdverkorting had aangevraagd maar de gevolgen blijken nog ernstiger dan voorzien.

Intussen komt namelijk de productie van de Volkswagen Golf, één van de best verkochte auto’s in Europa, vandaag (maandag) of uiterlijk de dagen daarna tot stilstand. In de grootste fabriek voor de Golf in Wolfsburg vervallen vandaag zeker al enkele ploegen. Ook de fabriek in Zwickau, waar naast de Golf de Passat wordt gebouwd, komt begin deze week tot stilstand. Dat betekent dat er tot 3.800 auto’s per dag niet gebouwd kunnen worden, wat het toch al veelgeplaagde Volkswagen nog eens honderden miljoenen gaat kosten.